Laddhybriden skulle bli bryggan mellan bensin- och dieselbilar och elbilar tills de sistnämnda blivit tillräckligt bra och tekniken ses som nödvändig under en övergångsperiod, men nu hotar EU med nya regler som kan införas redan om några år och som skulle innebära att efterfrågan avstannar helt.

I Sverige är laddhybriderna populära bland dem som reser längre sträckor men vill kunna köra på el i stadstrafik, rapporterar Teknikens värld. Den senaste generationen har batterier som räcker för pendling på el och ses som ett bra sätt av biltillverkarna att sänka koldioxidutsläppen, krypa under EU:s tuffa utsläppskrav och slippa betala dryga böter.

Redan från och med 2025 planerar dock EU att införa nya regler som innebär att laddhybrider inte längre kommer att betecknas som ”hållbara investeringar”, vilket kan få stora konsekvenser. EU vill även skärpa utsläppskraven ytterligare vilket skulle göra det dyrare att både bygga och köpa laddhybrider.

De nya reglerna riskerar bli ett hårt slag för bilindustrin som räknat med att sälja laddhybrider åtminstone fram till 2030. Sett till hur biltillverkarna planerat produktionen framöver framgår att laddhybriderna redan är på väg bort.

Kritik från Bentley och Volvo

En av kritikerna är Adrian Hallmark, chef på Bentley där man planerar att sälja laddhybrider till 2030 och sen gå över till elbilar.

– Det är galet att göra det här redan 2025 eftersom det kommer att döda efterfrågan redan i dag, säger Hallmark till Reuters.

För de flesta människor är elbilar ännu inte tillräckligt praktiska, menar han.

LÄS ÄVEN: Bensinbilar KROSSAR laddhybrid i utsläppstest

Även Volvos vd Håkan Samuelsson är besviken.

– Det är en besvikelse att de (regelmakarna i Bryssel) inte ser värdet av laddhybriden, säger Samuelsson som arbetar hårt för att EU ska börja investera i laddinfrastruktur för elbilar.

På Volvo har man beslutat att inte sälja nya bilar med bensin- eller dieselmotorer efter 2030.