Oatly, den börsnoterade havremjölksjätten, stämmer ett litet brittiskt familjeföretag. Anledningen är varumärkesintrång. Oatly anser nämligen att det lilla företagets namn och förpackning är alldeles för likt sitt eget.

Familjeföretaget Glebe Farm döpte förra året om sin ”Oat drink” till Pureoaty, något som fick Oatly att gå på krigsstigen. Havremjölksjätten menar att Glebe Farm vill åka snålskjuts på Oatlys framgångar.

Ishen Paran, vd för Oatly i Storbritannien, har i domstol hävdat att han misstänker att namnbytet skedde efter att rapporter om brist på Oatly blivit publika 2019. Detta är något Glebe Farm, som specialiserat sig på glutenfri havre, menar är nonsens.

Glebe Farm är i jämförelse med Oatly ett väldigt litet företag. Deras tillgångar i mars 2020 uppgick till mindre än 60 miljoner kronor. Oatly å andra sidan värderades till 80 miljarder kronor när företaget börsnoterades i maj. Oatly, som profilerat sig som en underdog i kampen mot mjölkindustrin har nu fått många av sina anhängare mot sig. I sociala medier höjs röster om bojkott.

En namninsamling har påbörjats för att försöka förmå företaget att dra tillbaka stämningen.

LÄS ÄVEN: Coca-Colas bisarra krav till anställda: ”Be less white”

Oatly hånas i sociala medier

Eva Ossiansson, varumärkesforskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, säger i DN att sakfrågan är enkel. Två konkurrerande produkter får inte vara förvillande lika och den som satsat stora summor på att bygga upp sitt varumärke vill naturligtvis slå vakt om sin investering.

– Om förpackningen är så snarlik att kunderna kan ta fel har de troligtvis ett bra case, säger hon.

Och detta hävdar alltså Oatly att de har, vilket lett till mycket hån i sociala medier. Båda förpackningarna innehåller ordet ”oat” och har en ritad kaffekopp på sig men i övrigt är likheterna inte stora. Att inte kunna särskilja de två torde vara svårt menar många.

LÄS ÄVEN: Adidas ikoniska varumärke förklarat ogiltigt i domstol

”Varumärkesskydd fungerar så här”

Oatlys kommunikationschef Linda Nordgren menar dock att likheterna är alldeles för stora. Hon hävdar dessutom att detta är första gången uttrycket ”oaty” finns med på en produkt i Storbritannien och att det, trots att produktens hela namn är Pureoaty, är för likt Oatly. I en kommentar till DN skriver hon: ”Varumärkesskydd fungerar så här: vi kan inte välja våra strider, vi måste ta dem alla”.

Glebe Farm har skrivit ett bemötande på sin webbsida där de säger sig förvånas över att Oatly dragit dem till domstol. Namnet Pureoaty menar de är en vink om renheten av deras produkt.

”Även om Oatly är mycket större än oss anser vi inte att vi gjort något fel. Förutom att bemöta deras anklagelser handlar det här om djupare principer som vi som familjeföretag måste slåss mot”, skriver Glebe Farm.