ryssland-appladerar-feature

Bild: SVT/Faksimil/Socialdemokraterna

Inrikes

Oklar grund för påståendet ”Ryssland applåderar SD:s valframgångar”

Publicerad 9/15/2022
Annons

Sveriges television rapporterade i måndags att Ryssland ser ”med viss tillfredsställelse” på att Sverigedemokraterna gick framåt i valet. Uttalandet har ifrågasatts, och det är oklart vilken grund det bygger på. Statstelevisionens Rysslandskorrespondens Bert Sundström säger till Samnytt att det handlar om en ”tolkning” han gjort av ryska medier.

Det var i måndagens Rapportsändning som SVT’s Rysslandskorrespondent Bert Sundström intervjuades från Moskva. Han kommenterade då, bland annat, Rysslands reaktioner på det svenska riksdagsvalet.

– Man rapporterar och noterar, skulle jag säga, med viss tillfredsställelse att Sverigedemokraterna har gått mycket starkt framåt, hävdade han i sändningen.

Stor spridning

Sundströms uttalande spred sig snabbt och okritiskt bland uttalat SD-fientliga politiker och medier.

”Om du undrar vad Kreml tycker om valresultatet”, twittrade exempelvis integrations- och migrationsminister Anders Ygeman menande. Och Expressen publicerade en hel artikel, med SVT-korrespondentens uttalande som grund, där det påstods att ”Ryssland applåderar SD:s valframgångar”.

Expressen-artikeln har gillats och delats tusentals gånger på Facebook, Twitter och i andra sociala medier. Inte minst av ledande rödgröna politiker.

Många i den rödgröna miljön ser Sundströms uttalande och Expressenartikeln som bevis för att den ryske presidenten Vladimir Putin och Sverigedemokraterna konspirerar med varandra.

”Jag gjorde den tolkningen”

Samnytt bestämde sig för att ta reda på mer om Bert Sundströms uttalande. Vi försöker först nå honom via telefon, men får veta av statstelevisionens utrikeschef Pia Bernhardsson att han är ”incommunicado”, befinner sig på resande fot i Ryssland och endast kan nås på sin mejl.

När vi via mejl frågar vad Sundström har för konkret grund för påståendet om rysk ”tillfredsställelse” över SD:s framgångar, svarar han:

”Propagandamedierna Sputnik och RT formulerade sig så att jag gjorde den tolkningen. De Ryskspråkiga medier jag kollade hade då ännu inte uppmärksammat valet alls.”

När Samnytt två gånger frågar om det är något särskilt programinslag, artikel eller liknande han syftar på, svarar Sundström till slut kort ”Nej”.

En enda artikel

Samnytt har gått igenom alla artiklar som såväl Sputnik som RT publicerat om Sverige under valdagen och måndagen efter valet, på sina engelska och ryska sajter. Den enda artikel som handlar om valresultatet publicerades av Sputnik kort innan måndagens Rapportsändning.

I den kan man bland annat läsa att Sverigedemokraterna ”trots negativ mediebevakning blev det största partiet till höger och en kraft att räkna med”. Artikeln är i övrigt neutral och saklig.

RT publicerade inga artiklar alls om det svenska valet förrän under onsdagen då statsminister Magdalena Andersson meddelade sin avgång. Överlag har intresset för det svenska valet varit väldigt svalt i Ryssland. Kanske inte minst för att de själva hade regionala val samma söndag.

Faksimil
Faksimil
Mattias Albinsson
Annons
Senaste nytt
Populärt just nu
709Trump varnar för kärnvapenkrig i Ukraina
Annons