➤ KRÖNIKA Det anrika flygbolaget blev antagligen trollat av sin danska leverantör när de accepterade och publicerade den numera berömda reklamen i sina kanaler. Man kan visst undra hur tankarna gick i huvudena på SAS reklamavdelning. Att missa t o m så pass uppenbara referenser som de döda tvillingarna i skräckfilmen ”The Shining” som hörs säga i kör ”There is no such thing” apropå om det finns något skandinaviskt.
Många svenskar uppfattade reklamen som ett hån. Efter en fullt logisk och förståelig kritikstorm fattade äntligen SAS att klippet inte kommer att berika företagets varumärke – utan snarare tvärtom – och avpublicerade skandalfilmen. Än så länge är allting inom demokratins spelregler: ett företag begår ett misstag och får omedelbart en tillrättavisning av den förargade publiken. Företaget backar – balansen återställd. Historien borde ha avslutats här. Det enda som skulle dröja sig kvar i det kollektiva medvetandet efter den är kanske några memer på sin höjd.
Om en legitim kritik mot en misslyckad reklamfilm numera definieras som en attack mot demokratin – vad blir nästa mål för den skara humorlösa, men mäktiga, idioter som Wennberg representerar?
Ska det räknas som en attack mot demokratin att se olycklig ut på offentliga platser? Det finns ju inga anledningar att vara olycklig i Wennbergs Sverige – så där måste också Putin vara inblandad. Är det kanske en attack mot demokratin att säga upp sin prenumeration på DN? Det skadar ju den fria journalistiken.
Man ska inte bli förvånad över någonting numera. Med ett korrupt, historielöst och panikslaget etablissemang är allt möjligt. Och det är nog det som är väldigt oroande – inte imaginära ”svenska aktörer som springer ärenden för främmande makt” enligt Jenny Wennberg. Man kan visserligen diskutera vad som är värre – när Putins troll eventuellt kidnappar en reklamkampanj, eller när idioter kidnappar och håller ett helt land som gisslan.