Det har gått över tjugo år sedan Concorde tog sin sista tur över Atlanten. För många markerade det slutet på den tid då trafikflyg kunde flyga snabbare än ljudet. Nu försöker det amerikanska företaget Boom Supersonic återuppväcka idén – men i en ny tappning. Även en ny Concorde ska vara på gång.

I somras undertecknade USA:s president Donald Trump ett verkställande beslut som upphävde det långvariga förbudet mot civilt överljudsflyg över land i USA. Tillsammans med moderna bullerdämpande tekniker ska överljudsflygplane nu återvända till marknaden.

Det amerikanska företaget utvecklar flygplanet under projektnamnet Overture, ett flygplan som ska klara sträckan London till New York på tre timmar och fyrtio minuter. Det innebär att resan går på ungefär halva tiden jämfört med dagens trafikflyg.

Deras passagerflygplan ska flyga i Mach 1,7 (omkring 2080 km/h), på cirka 18 000 meters höjd, med plats för 60 till 80 passagerare. Flygplanet byggs i lättviktsmaterial och ska drivas av så kallad hållbart flygbränsle (SAF).

Flygbolag som United Airlines, American Airlines och Japan Airlines har redan tecknat icke-bindande avtal om att köpa Overture. Flygplanen beräknas vara tillgängliga för kommersiella flygningar omkring 2029.

Det är ännu oklart vad biljetter till dessa flygplan kommer att kosta passagerarna.

Concorde på 90-talet. Foto: Alexander Jonsson GFDL 1.2

Ytterligare en aktör – och ännu snabbare

Samtidigt rapporterar brittisk media att ett ”Concorde 2.0” är på väg och utvecklas av Fly-Concorde Ltd. Det nya flygplanet ska väga 50 procent mindre än det gamla Concorde-flygplanet. Vidare att dessa flygplan ska vara redo redan nästa år.

Genom vingdesignen och med en spetsig nos samt en kryssningshastighet långt över Mach 2 (mer än 2 450 km/h) ska resan mellan London och New York ta endast två timmar. Det rapporterar Daily Mail

.