Med så kallade 20-minuterskontroller ska polisen hitta fler fortkörare. Denna satsning görs samtidigt som den allvarliga kriminaliteten skenar och det allt oftare talas om resursbrist.

I juni rapporterade Samnytt om polisens nya satsning på att ta fast alla som kör fem kilometer i timmen för snabbt. Målsättningen var att kunna bötfälla varannan bilist eller fler då det enligt Trafikverkets rön är så många som kör en aning över hastighetsbegränsningen.

En ambition med satsningen att fokusera på fartförsyndelser runt 5 km/tim var att den ska vara ”normbrytande” då det ska finnas en norm bland svenskarna att det är okej att köra några km/tim för fort.

LÄS ÄVEN: Polisen storsatsar – ska ta fast alla som kör 5 km/tim för fort

Nu kommer ännu en storsatsning på att ta fast fler fortkörare. Med 20-minuterskontroller är polisen på en plats och mäter hastighet och nykterhet under bara 20 minuter innan de åker vidare till nästa plats.

– 20-minuterskontroller ofta och på varierande platser gör att vi inte blir så förutsägbara. Kriminella kan till exempel inte kartlägga hur vi jobbar, säger Maria Rosander, regional samordnare för trafikarbetet i region Mitt hos polisen, till Vi Bilägare.

Bättre resultat

Enligt Rosander visar polisens siffror att två 20-minuterskontroller ger bättre resultat än en 40-minuterskontroll.

– Poliserna blir mer motiverade och resultatmässigt blir det bättre. Sedan håller vi förstås även koll i trafiken på väg till nästa 20-minuterskontroll. De är bra eftersom vi kommer närmare medborgarna, vilket både är trygghetsskapande och att vi synliggör vårt arbete. Vi får mycket information tillbaka om vi arbetar på fler platser.

I kontrollerna ska polisen titta på de som kör 6-9 km/tim för mycket och ha en låg toleransnivå för de lägre hastighetsöverträdelserna, detta för att jobba mot nollvisionen.

– Rapporterar vi vanliga människor för låga överträdelser kommer många välja att köra lagligt nästa gång. Att köra lite för fort, 6–9 km/tim, på 70-vägar och uppåt kostar 1 500 kr och 2 000 kr på vägar med lägre hastighet. Det gör att många upplever att det inte är värt bötessumman. Vi vill inte sätta dit ”Svensson”, men sköter man sig inte kanske man ska få en varningspinne även om man inte är kriminell. Trafiksäkerheten är ändå vårt primära mål.