Polisen utreder gårdagens dödskrasch då konstnären Lars Vilks och två poliser omkom som mord. Det säger Stefan Sintéus, chef för regionala utredningsenheten i Polisregion Syd, vid en pressträff idag.
– En formalitet som vi gör vid den här typen av utredningar, förklarar han.

En omfattande utredning har inletts för att klarlägga hur den livvaktsbil som Lars Vilks och hans två livvakter färdades i kunde komma över på fel sida av ett vajerräcke, och kollidera med en lastbil på motorvägen utanför Markaryd.

Stefan Sintéus, chef för regionala utredningsenheten i Polisregion Syd, säger vid en pressträff idag på förmiddagen att det inte finns något som tyder på att dödskraschen vållats av ”yttre påverkan”, som ett terrordåd eller attentat.

– Det finns ingenting i nuläget som talar för att så skulle kunna vara fallet, men vi vill ändå kunna stänga den dörren i utredningen, säger han och förtydligar på en direkt fråga:

– Vi utesluter ingenting utan vi arbetar brett med utredningen för att kunna utesluta.

På väg från Stockholm

Lars Vilks var under söndagseftermiddagen på väg hem från Stockholm, där han bland annat träffat tv-profilen Stina Dabrowski och hennes make för att överlämna en tavla. Han färdades på E4:an i en livvaktsbil tillsammans med två poliser från det regionala personskyddet, även känt som sektionen för brottsoffer och personsäkerhet (Bops).

I höjd med Markaryd körde livvaktsbilen igenom vajerräcket mellan motorvägens båda körbanor, och hamnade på den norrgående körbanan. Där kolliderade bilen med en mötande lastbil. Enligt vittnesuppgifter färdades bilen i mycket hög fart vid kollisionen.

Lars Vilks och de båda poliserna omkom i kraschen, medan lastbilschauffören skadades svårt. De avlidna poliserna uppges båda ha arbetat flera år med Vilks personsskydd.

Utreds som mord

Trots att polisen inte misstänker ”yttre påverkan” bakom dödskraschen har en förundersökning inletts där bland annat mord finns med som brottsrubricering.

– Det är för att kunna utreda andra omständigheter kring ärendet, typ ta ned telefontrafik och liknande, förklarar Sintéus.

– En formalitet som vi gör vid den här typen av utredningar.

Enligt Sintéus utreds även händelsen som vållande till annans död.

Misstänker däckexplosion

Den förolyckade livvaktsbilen hade en följebil som färdades bakom den. Ingen i följebilen såg emellertid dödskraschen, men de var ganska snabbt på plats efter händelsen.

– De låg en bit bakom, men de har kommit fram till olycksplatsen snabbt, säger Stefan Sintéus.

En hypotes polisen arbetar med är att ett av livvaktsbilens punkteringsfria däck kan ha exploderat, och att det gjort att föraren tappat kontrollen över fordonet. En livvaktsbil väger 4,5 ton, och om den framförs i hög fart är det svårt för ett vajerräcke att stoppa den, påpekar Sintéus.

LÄS ÄVEN: Muslimer i Sverige jublar över Lars Vilks död: ”Brändes som en rullande gris”

LÄS OCKSÅ: Lars Vilks död i eldhav efter frontalkrock med lastbil