Postnord i Jönköping har bytt till elbilar men utfallet blev allt annat än imponerande. För att batterierna ska räcka körs fordonen extra långsamt. Trots detta är räckvidden ändå för kort.
Försöket med att köra långsammare för att batterierna inte ska tömmas så snabbt har pågått under ett års tid.
– Efter ett år har vi nu gjort försök i alla typer av klimat och temperaturer, säger platschef Dan Jönsson till statsradion.
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
LÄS ÄVEN: Elbilar i stort räckviddstest – så långt kom de bästa och sämsta märkena
Enligt tillverkaren ska ett fulladdat batteri räcka 28 mil men i verkligheten blev det bara upp till 14, så för att kunna klara av de längre utdelningsrundorna behåller man de gamla dieselbilarna ett tag till.
På frågan om det är ett misslyckande svarar Jönsson att ”nej, det är vad det är”.

100 procent el till 2030
Inom fem år är planen att samtliga bilar ska gå på el, något som det alltså kan bli problem med att nå.
– Det är sagt att det är fossilfritt 2030 och vi vet att tekniken utvecklas väldigt snabbt, det går väldigt fort på batterisidan. Vi vet inte vad vi har för batterier bara om ett eller två år. Jag lever väl i tron om att det ska hända saker på den marknaden också, säger Jönsson.
LÄS ÄVEN: Fick inte utlovad räckvidd på elbilen – ARN friar företaget