Ett flertal faktorer samverkar för att göra bensinen och dieseln dyrare är någonsin. Men detta innebär inte problem för alla. Det stora bränsleföretaget Preem gjorde under 2022 sitt absolut bästa år någonsin.

Under 2022 fick svenskarna se massiva ökningar på bränslepriser. För många har det lett till kraftigt höjda levnadsomkostnader. Men för andra har det varit en lukrativ affärsmöjlighet.

För Sveriges största drivmedelstillverkare, Preem, innebar 2022 ett rekordår avseende vinst och lönsamhet. Detta framgår när ägarbolaget, Preem Holding, släpper års- och kvartalsrapporter.

LÄS ÄVEN: Svenska kyrkan kräver: Gör det dyrare att köra bil

Av rapporteringen framgår det att bolaget gjorde enorma vinster föregående år. Resultatet före skatt landade på 11,6 miljarder kronor, vilket var en ökning med hela 337 procent från året före, när resultatet låg på jämförelsevis mer blygsamma 2,7 miljarder. Omsättningen landade på 160,5 miljarder kronor, vilket innebär en ökning på 79 procent från 2021.

Preem är överlägset störst i Sverige både vad gäller drivmedelsproduktion och försäljning till slutkund. Företaget har två raffinaderier, i Göteborg och Lysekil, vilka uppges svara för 80 procent av den svenska marknadens behov. Samtidigt har man 500 drivmedelsstationer spridda över landet.

LÄS ÄVEN: SD tvärvänder från valvinnaren: Sänkning av bränslepris uteblir

Preemchefen Magnus Heimburg ger följande svar om vad som ligger bakom den massiva vinstmarginalen.

Resultatet påverkades positivt av en stark US-dollar och goda internationella raffineringsmarginaler, där den huvudsakliga vinsten kopplas till våra
exportmarknader efter stigande efterfrågan på drivmedelsprodukter av ickeryskt ursprung

Preem ägs sedan 1990-talet ensamt av den saudisk-etiopiske affärsmannen Mohammed Al-Amoudi, som därför får räknas som den stora vinnaren på Preems framgång och den hos vilken merparten av de hårt pristyngda svenskarnas pengar hamnar.