SD gick till val på att sänka dieselpriset med 10 kronor och bensinpriset med 6,50 kronor. Löftet fick stor utrymme i valkampanjen och kan sägas vara ett skäl till att partiet erhöll ett gott valresultat. Nu meddelar partiet att man inte har för avsikt att genomföra valvinnaren.

Så sent som i mars 2022 gick SD:s partiledare Jimmie Åkesson och ekonomisk-politiske talespersonen Oscar Sjöstedt ut i en debattartikel med tre förslag för hur man skulle kunna få till en sänkning av bränslepriserna. På agendan stod förslag som att sänka reduktionsplikten, permanent sänkning av bränsleskatten samt en tillfällig sänkning av momsen på bränsle, vilken skulle gälla under 6 månader.

SE ÄVEN: SD ”Med vänsterpartierna hade bränslet blivit 10 kronor dyrare

Emellertid har större sänkningar uteblivit, trots att regeringen haft ett tag på sig att genomföra sin reformagenda. Tidöpartierna har än så länge fått ner dieselkostnaden med 41 öre per liter och 14 öre gällande bensinen. Det är långt mindre än vad många väljare förväntat sig.

I ett inslag säger SD:s Martin Kinnunen nu att den tillfälliga sänkningen av momsen inte längre är aktuell och att man kommer att fokusera på mer långsiktiga lösningar. Just nu är det i första hand en kraftig minskning av reduktionsplikten som man vill få till stånd. Gällande denna finns dock ingen konsensus bland Tidöpartierna och mycket talar för att SD får arbeta i motvind där slutresultatet åter blir långt ifrån vad man gått ut med till väljarna.

LÄS ÄVEN: SD:s valfläsk: ”10 kronor lägre dieselpris” – blev endast 1 krona

SD hoppas i dagsläget på att kunna sänka dieselpriset med 5 kronor. Denna ambition bygger emellertid på att man kan komma överens med de övriga samarbetspartierna om att sänka reduktionsplikten, något som alltså är högst osäkert att man får gehör för.