➤ KRÖNIKA I år innehöll Prideparaden ett nytt inslag: Queers mot islamofobi. På deras Facebooksida kan man läsa att det är ett nyskapat nätverk som samlar ”hbtqi-personer och allierade mot islamofobi och fascism”.

Man skulle kunna tolka detta som att så kallad ”islamofobi” har något med fascism att göra. För det första är det svårt att förstå vad de menar med ”islamofobi”. Om de menar islamkritik, så bedrivs denna av massor av människor som inte har någon koppling till fascism. Det är människor, inte sällan med muslimsk bakgrund, som menar att islams läror inte överensstämmer med förnuft, moral och vetenskap.

Den största ”fascistiska” rörelsen i världen idag, som är mest totalitär och hotar demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter, är islamismen. Denna rörelse bygger på islamiska texter. Islamismens seriösa kritiker vet detta. När man ska kritisera islamismen kan man inte undvika att beröra texter som är heliga inom islam. Det är alltså oerhört svårt att inta ståndpunkten: ”Jag är kritisk till islamismen, men inte till islam”. Islamismen bygger på idén att Gud ensam har rätt att stifta lagar. Denna idé kommer från Koranen, islams heliga bok, och profeten Muhammeds undervisning.

I så gott som alla islamiska länder har homosexuella det svårare än i väst. Att det är så beror på den syn man har på homosexuella i dessa länder, en syn som till stor del beror på vad islams texter säger om homosexualitet. De troende tar dessa texter på stort allvar. Undersökningar visar att det är stora skillnader i värderingar mellan västvärlden och islamvärlden. Och nu när en bit av islamvärlden har kommit till oss genom invandringen, kan man se denna spricka även här i Sverige. Det är betydligt lättare att ha en Prideparad på Södermalm än i Rinkeby.

Jag var muslim i tjugo år och besökte många moskéer runtom i Sverige. Jag har också besökt moskéer i olika länder Mellanöstern och Afrika. Det är i stort sett samma budskap som predikas i alla moskéer, oavsett om du befinner dig i Stockholm eller Mogadishu. Ingenstans hittar du någon ”queervänlig” förkunnelse. Inte i Mogadishu och inte i Stockholm.

Jag har numera lämnat islam och är ateist. Mitt avfall beror till stor del på att jag kunde ta del av den kritik som finns. Vänsterns nitiska kamp mot så kallad ”islamofobi” riskerar att tysta och undertrycka sådan kritik. Man gör sig indirekt till de muslimska fanatikernas allierade när man jagar hädare och fritänkare genom att stämpla dem som ”islamofober”.

Fobi betyder skräck. Många troende muslimer lider av skräck för helvetet. De tror att om de inte följer Koranens bud så kommer de att bli stekta i en evig eld. Islamkritiken kan hjälpa dem att övervinna denna skräck. Islamkritik är alltså snarare än en fobi, botemedlet mot fobi. Förnuft och vetenskap kan befria människor från fobier, irrationella rädslor, och ge dem ro i själen och klarhet i tanken.

Den stora invandringen från islamvärlden till Sverige kommer sannolikt – även om självklart inte alla muslimer tänker likadant – att leda till en otryggare miljö för homosexuella i Sverige. Detsamma gäller för oss som lämnat islam och är kritiska till religionens läror. Det finns exempel på hur människor som lämnat islam blivit förföljda och misshandlade – i västvärlden. I många islamiska länder är det ju livsfarligt att kritisera Koranen och profeten Muhammed, en kritik som är nödvändig om dessa samhällen ska kunna göra framsteg.

För inte vill väl dessa queers mot islamofobi att islamvärlden ska vara kvar i sin efterblivenhet? Vill de missunna människorna i islamvärlden att leva i fria samhällen? Skulle de själva vilja ha det som i Somalia eller i Pakistan? Nej, tänkte väl det. Då ska de heller inte bekämpa muslimernas intellektuella utveckling.

Det finns queers med alla möjliga politiska uppfattningar, liksom det finns islamkritiker av alla sorter. Men alla queers och islamkritiker har åtminstone en sak gemensamt: de är hotade av islamiseringen.