Efter bussbranden vid Klaratunneln i Stockholm nyligen har frågan om bekämpningen av bränder i el- och gasdrivna fordon aktualiserats. Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Södertörns räddningstjänst har gått samman för att utbilda myndigheter och samhällsaktörer.

SFVF och Södertörns räddningstjänst varnar för att de som hanterar de nya typerna av fordon inte känner till konsekvenserna en olycka kan medföra.

– Det finns en stor okunskap idag oavsett om det är myndigheter, verkstäder, brandförsvar eller polis. Det är många idag som inte har den kunskapen som vi borde ha och då uppstår det så klart massor med risker, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

LÄS MER: Brinnande elbilar en potentiell mardröm för brandförsvaret

I dagsläget existerar inga nationella utbildningar för räddningstjänsten om riskerna med el- och gasfordon, istället är det upp till varje enskilt brandförsvar. Kunskapsbristen finns inte bara hos räddningstjänsten men även bärgarfirmor och skyddsombud på bussbolag.

”Så länge de inte börjar brinna”
Enligt Tommy Carnebo på Södertörns räddningstjänst är det framför allt riskerna vid kollisioner och då fordonen börjar brinna där okunskapen är störst. Gasfordonen i sig är inte farligare än en dieselbuss – så länge de inte börjar brinna.

– Jag skulle inte ha några problem att åka med den här bussen, så länge den körs på rätt ställe och inte börjar brinna, då är den betydligt värre, säger Tommy Carnebo.

På Stockholms trafikförvaltning ser man inte branden nyligen och okunskapen kring fordonen som en anledning till att inte köra dem.

– Vår ambition, tanke och plan är att fortsätta köra med de fordon vi har i trafik. Sen får vi naturligtvis titta på den här händelsen och se om vi lär oss något nytt. Men just nu är vår uppfattning att vi har processer och rutiner som gör att vi kör säkert med våra bussar, säger Fredrik Cavalli-Björkman, chef på trafikavdelningen på Region Stockholm.