Rakbladsföretaget Gillette firar 30 år sedan lanseringen av reklamfilmen “The best a man can get”. Det firar företaget genom att ge sig in i #metoo-debatten och ifrågasätta mansrollen. Budskapet är att män ska ta ansvar för sitt beteende. Reklamen möter enorm kritik i sociala medier och många uppmanar till bojkott av rakprodukterna.
Det amerikanska multinationella företaget Procter & Gamble som äger rakbladsmärket Gillette uppmanar nu män att raka bort sin “giftiga maskulinitet”. På sin hemsida motiverar man den nya kampanjen “We Believe: The Best Men Can Be” med följande text “men slå på nyheterna idag, det är lätt att uppfatta det som att män inte är sitt bästa jag”.
Företagets VD Gary Coombe vill att män ska se över sig själva och på vilket sätt som pojkar uppfostras. I ett uttalande säger han följande, “genom att hålla varandra ansvariga, eliminera ursäkter för dåligt beteende och stötta varandra kan vi skapa positiva förändringar”.
I reklamfilmen visar man olika problematiska situationer och kopplar dessa till mansrollen, bland annat mobbning, slagsmål, sexism och sexuella trakasserier varvat med nyhetsinslag om #metoo-rörelsen.
https://www.youtube.com/watch?v=koPmuEyP3a0
Gillettes varumärkeschef Pankaj Bhalla förklarar för Wall Street Journal att företaget vill visa på handling i den pågående debatten.
– Talesättet “pojkar kommer alltid att vara pojkar” är inte en ursäkt, förklarar Bhalla.
Videon har däremot inte mottagits särskilt väl bland tittarna på YouTube. Tidigare idag hade 221 000 personer gillat reklamfilmen medan hela 584 000 hade markerat tumme ned.
Storm av kritik
Även i sociala medier möter reklamfilmen kritik. Flera personer skriver att man framöver inte kommer att handla några produkter från Proctor & Gamble och Gillette.
I am taking action. I'm researching every product made by Proctor & Gamble, throwing any I have in the trash, and never buying any of them again until everyone involved in this ad from top to bottom is fired and the company issues a public apology.
— Joe (@JoeS3678) January 14, 2019
Imamen Mohamad Tawhidi räknar i en punktlista upp allt han inte kunde se i den reklamfilm som ska uppmärksamma dagens problematik. Bland annat efterlyser Tawhidi männen som tvingar deras fruar och döttrar att bära burka. Han undrar även varför våldtäktsgängen som härjar i Europa inte finns med i videon.
https://twitter.com/Imamofpeace/status/1085174465992974336
En kvinna skriver “låt mig veta mer om giftig maskulinitet när just den räddar er från en brinnande byggnad, går i krig för dig och dina rättigheter, räddar valpar, katter och hästar från att drunkna i översvämningar efter storm”.
https://twitter.com/MandieFreshTake/status/1084880521023369217
Den konservativa skribenten Paul Joseph Watson från Storbritannien publicerade en video full av kritik mot Gillette. Watson poängterar att genom hela reklamfilmen är det 43 män som visar ett oönskat uppförande. Av dessa män är 42 vita och endast en är mörkhyad. Medan när det gäller ett önskat uppförande visades totalt sju män. Av dessa är 5 mörkhyade och två är vita.
– Våldtäktsmän kommer inte att sluta våldta för att Gillette har lanserat en reklamfilm, säger Watson.
Andra väljer att reta Gillette genom att visa tidigare reklamfilmer.
https://twitter.com/PolishPatriotTM/status/1085188260115079171
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.