Tidigare i år stod det klart att kvällspressen på bara ett år förlorat nästan 36 procent i annonsintäkter. När nya siffror nu presenteras konstateras att raset intensifieras och dyker ännu brantare.

Siffrorna i april som avsåg mars månad jämfört med samma månad i fjol visade även att dagspressen, populärpressen och fackpressen samtliga tappade rejält. Totalt handlade det då om ett ras på 22,3 procent. Jochum Forssell, vice vd på mediebyrån IUM, uppgav då att man 2018 hoppats på att raset skulle plana ut, men i stället har raset nu alltså eskalerat ytterligare.

LÄS ÄVEN: Fortsatt kraftigt ras för tidningarnas annonsintäkter

Enligt Sveriges Mediebyråers senaste Mediebyråbarometer som presenterades i veckan störtdök kvällspressens reklamintäkter med 44 procent i juni jämfört med samma månad 2018.

Styrkebesked
De röda siffrorna tycks dock inte oroa Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, alltför mycket.

– Medieinvesteringarna backade något under juni och juli. Trots detta kan man inte definiera sommaren som svag. Detta då noteringen för juni och juli är den näst högsta någonsin – endast sommaren 2018 har varit starkare. Årets siffror möter således rekordnivåer från föregående år – en sommar som präglades av höga investeringsnivåer kopplat till fotbolls VM. Vinnarna under årets sommarmånader blev bio, online video, utomhus/trafikreklam och radio. Både radio och utomhus/trafikreklam kommer från relativt höga nivåer 2018. Att kategorierna fortsätter att öka är ett styrkebesked som visar på annonsörernas fortsatta tillit till att dessa medier kan bygga räckvidd och skapa effekt.

På landets biografer går det desto bättre, där nästan fördubblades annonsköpen jämfört med 2018 – en ökning som dock avstannade i juli och i stället blev några procent minus jämfört med i fjol.

Spelreklam ännu ett område som bidrar till raset
Efter att den svenska spelmarknaden omreglerats, där det numera krävs tillstånd för att verka och långt ifrån alla aktörer kvalificerat sig för ett sådant, har bland andra Aftonbladet förlorat stora summor. Aftonbladet är redan mediekoncernen Schibsteds problem- och sorgebarn med intäkter som sjunker och halverad vinst.

LÄS ÄVEN: Halverad vinst för Aftonbladet efter omreglering av spelmarknaden