Regeringen tar till nya åtgärder för att försvara sin i ett internationellt perspektiv kontroversiella hantering av den pågående coronakrisen som hittills har skördat 110 liv i landet. En Instagramkändis har anlitats för att kommunicera regeringens politik samtidigt som kritiken växer mot den svenska modellen och den bristfälliga beredskapen. En nätgranskning visar att inflytelserika konton på Instagram debiterar hundratusentals kronor för att låna ut sina namn till den här sortens samarbeten.

Coronaepidemins framfart i Sverige har avslöjat att varken regioner eller myndigheter har beredskap eller tillräckliga lager av bland annat skyddsutrustning till personal som arbetar med hantering av smittade i vård och omsorg.

LÄS ÄVEN: Sverige ger 100 miljoner extra till FN för att bekämpa corona i andra länder

På söndagen uppgav Worldometers uppdatering att Sverige nu har 3 700 smittade vilket är en ökning med 253 fall det senaste dygnet. Av de hittills smittande har 110 personer avlidit.

Stefan Löfvens regering anlitar nu en Instagramkändis för att kommunicera med invånarna. Det är 29-åriga Angelica Blick som uppger att hon har slutit ett samarbete med regeringen.

Hon publicerar dagligen inlägg om mode till sina över 1,1 miljoner följare. Men nu ska hon även hjälpa regeringen att förmedla dess syn på hur man hanterar den pågående krisen.

På söndagen upplyste Angelica sina följare om att hon inom kort ska göra en inspelning av en YouTube-video där hon intervjuar regeringen och vill ha förslag om vilka frågor hon ska ställa. Nedan följer modekändisens videoinlägg på Instagram:

Frågorna till regeringen som följarna ombeds skicka in måste handla om den ”stundande situationen med corona”.

Årslöner för samarbeten

Det framgår inte hur den ekonomiska uppgörelsen ser ut för att låta regeringen använda Angelica Blicks plattformar på Instagram och YouTube. Ment Dagens Industri publicerade år 2015 en artikel där det framgick att Instagramkonton med över en miljon följare kan debitera minst 100 000 kronor per inlägg.

I december förra året uppmärksammade Expressen färskare siffror rörande vad Instagramkändisar debiterar:

Enligt Alexandra Nilsson kan summan under black week som stora influencers får vara så mycket som en halv miljon kronor. Som exempel räknar hon på tre videos för 50 000 kronor styck, tre stories på Instagram om 30 000 och tre bilder på Instagram för 30 000 vilket sammanlagt blir 330 000.

– Nu har jag räknat lågt, så vi säger 500 000, fortsätter Alexandra Nilsson i videon. Vidare menar 28-åringen att hon förstår att summan kan sticka i mångas ögon, men att det inte borde göra det.

LÄS ÄVEN: Här hyllar Anges Wold corona – ”dödar bara äldre som tur är