Socialdemokraterna och Miljöpartiet har inom regeringen kommit överens om vilka framtidssatsningar man vill göra på nya stambanor för höghastighetståg. Nu bjuder man in de borgerliga Allianspartierna och Vänsterpartiet till överläggningar. SD stängs dock ute från samtalen: ”Vi förhandlar inte med Sverigedemokraterna, förklarar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för SVT.

Planerna sträcker sig så långt fram i tiden som till 2045 och därför anser regeringen att det behövs en bred parlamentarisk överenskommelse kring besluten. Men inte så bred att man är beredd att samtala också med riksdagens tredje största parti, Sverigedemokraterna, som i framtiden prognostiseras kunna bli Sveriges näst största eller kanske till och med största parti.

Förutsättningarna för att komma överens över blockgränsen är i nuläget inte så stora. Bara Centerpartiet och Kristdemokraterna har uttryckt en positiv hållning medan Moderaterna och Liberalerna säger nej. Samtliga Allianspartier har dock gemensamt tackat ja till inbjudan.

Vänsterpartiet kommunisterna har kommunicerat att man är för investeringar i höghastighetståg. Sverigedemokraterna, som inte tillåts delta i samtalen, har aviserat att man är emot höghastighetståg.

Enligt regeringen ska finansieringen främst lösas genom att staten lånar. Infrastrukturministern uppger att man inför förhandlingarna med V, C, L, M och KD har satt ett tak på drygt 200 miljarder kronor.

Hur snabba snabbtågen kommer att bli är oklart. Regeringen talar om hastigheter på 250 km/tim medan Centerpartiet vill se tåg som, i likhet med det japanska höghastighetståget Shinkansen, kan köras i 320 km/tim för att bättre kunna konkurrera med flyget.