När finansminister Mikael Damberg (S) nyligen uppgav att Sverige sänker bensinskatten till “EU:s miniminivå” var det långt ifrån sanningen.

Trots att bensinskatten sänktes med 1,80 kronor per liter den 1 maj ligger bensinpriset i dag omkring sex kronor högre per liter jämfört med för ett år sen.

LÄS ÄVEN: Miljöpartiet lovar stoppa sänkningen av bensinpriset

Den tillfälliga sänkningen som gäller till och med den 31 oktober var en del av regeringens krispaket som presenterades på en pressträff den 14 mars. Finansminister Mikael Damberg uppgav då att “drivmedelsskatten på diesel och bensin sänks tillfälligt till den lägsta tillåtna nivån enligt EU:s regelverk”.

– För det första går regeringen fram med en skattesänkning på diesel och bensin så att priset blir 1,33 kronor lägre vid pump, så att vi hamnar på den lägsta tillåtna skattenivån för diesel. Vi gör även motsvarande skattesänkning för bensin, sa Damberg.

Uttalandet tolkades av såväl medier som politiska partier att både bensin och diesel hade sänkts till lägsta tillåtna nivå. Även statsminister Magdalena Andersson (S) gick ut med att EU stoppar Sverige från ytterligare sänkningar.

Kan sänkas ytterligare

Men nu påpekar sajten Carup att finansministern och regeringen slirar på sanningen. Enligt Skatteverket ligger Sveriges bensinskatt på 5,37 kronor per liter efter sänkningen. EU:s miniminivå är dock betydligt lägre än så – 0,359 euro vilket blir omkring 3,77 svenska kronor. Därmed finns det utrymme för att sänka bensinskatten med ytterligare 1,60 kronor plus 25 procent moms utan att bryta mot EU:s energiskattedirektiv.

LÄS ÄVEN: Ökade priser och skatter när bilister påtvingas E10

Skulle skattesänkningen ha genomförts fullt ut kunde priset vid pump ha blivit ytterligare två kronor lägre inklusive moms.

När det gäller dieselskatten sänktes den mycket riktigt till miniminvån på 0,33 euro.

Regeringen ansöker

Samtidigt har regeringen ansökt om att få sänka svenska bränsleskatterna under EU:s miniminvå, vilket väcker frågor då bensinen redan ligger högre än den nivån.

“Skatterna på drivmedel har sänkts till EU:s miniminivå för diesel. Den ansökan om undantag från minimiskattenivån på både bensin och diesel som har lämnats in till EU-kommissionen rör en större sänkning än vad som är möjligt utan att få ett undantag från minimiskattenivåerna i EU:s energiskattedirektiv”, skriver Mirjam Kontio, pressekreterare hos finansminister Mikael Damberg, i en kommentar till Carup.