Precis som hos svenska folket är man bland de statliga myndigheterna tveksamt inställda till elbilar då man köper in fordon, men nu skärper regeringen kraven.

Regeringens skärpning av regelverket görs i tre steg med de första förändringarna som gäller redan sommaren i år.

Mer specifikt är det utsläppsgränserna för bilar och lätta lastbilar som den 1 juni skärpts till högst 50 gram koldioxid per kilometer, vilket gör att det i praktiken endast blir elbilar, laddhybrider och gasbilar som tillåts att användas.

Från den 1 januari 2026 genomförs nästa steg då utsläppsgränsen sänks till 0 gram koldioxid eller fordonsgas, och från och med den 1 januari 2030 blir det enbart möjligt att köpa eldrivna fordon.

Nollutsläpp

Kraven gäller vid köp eller leasing av personbilar och lätta lastbilar samt vid upphandling av bilhyra och taxiresor.

– Beslutet ger statliga myndigheter och företag tydliga och långsiktiga förutsättningar när det gäller omställningen av den statliga fordonsflottan mot nollutsläpp, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).