I en rapport från Konjunkturinstitutet konstaterar myndigheten att priset på diesel i Sverige, som är högst i Europa, kommer bli avsevärt lägre med regeringens förslag om sänkt reduktionsplikt. Samtidigt slår KI fast att de sänkningar av drivmedelsskatterna som gjordes under fjolåret fick fullt genomslag på bensinpriset.

På sikt kan regeringens förslag om kraftigt sänkt reduktionsplikt sänka dieselpriset med omkring fem kronor per liter, men exakt hur lång tid det tar för den fulla effekten att realiseras är dock svårt att bedöma. Det är beskedet i en delrapportering av Konjunkturinstitutets regeringsuppdrag om att analysera drivmedelspriser.

För att motverka höga drivmedelspriser har regeringen föreslagit att reduktionspliktskraven ska sänkas till sex procent vid årsskiftet. I dag ligger reduktionsplikten på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin.

Klimatpolitisk styrning

Anledningen till att dieselpriset är så mycket högre i Sverige än grannländerna är enligt Konjunkturinstitutet bland annat skillnader i den klimatpolitiska styrningen. Sedan 2018 förklaras det svenska dieselpriset till stor del av en hög inblandning av biodrivmedel genom reduktionsplikten. Det svenska bensinpriset sägs dock vara i paritet med prisnivån i grannländerna.

KI konstaterar även att på kort sikt kan de stora prishöjningarna på drivmedel ge märkbara effekter på hushållens ekonomi.

LÄS ÄVEN: Trafikverket vill ha bensinpriser på 50 kronor per liter – för att ”uppnå klimatmålen”