Samnytt har tidigare rapporterat om att det inför valet utlovades prissänkningar på drivmedel upp till 10 kronor litern, men att det resulterade i endast 1 kronas prissänkning som börjar gälla vid årskiftet. Och nu ser läget ännu dystrare ut. Det Tidöpartierna faktiskt levererar handlar i stället om en sänkning på endast 14 öre.
De kostnadssänkningar som Tidöpartierna lovade inför valet låg på mellan 5-10 kronor per liter för bensin och diesel. Nu vill regeringen satsa 6,7 miljarder kronor på att sänka literpriset på diesel och bensin med en krona. Men den egentliga prisskillnaden som svenskar kommer få vid pumpen når inte ens upp till en hel krona.
Nästan hela sänkningen “äts upp” av att resterande skatt kommer att indexeras upp med inflationen, rapporterar nättidningen Carup. Med det menas att skatten kommer höjas med 10,68 procent från 1 januari 2023, vilket då “äter upp” den större delen av regeringens prissänkning.
Enligt beräkningar från branschorganisationen Drivkraft Sverige kommer detta innebära att priset när man tankar bensin på stationen blir det enbart 14 öre billigare medan prissänkningen för diesel landar på 41 öre per liter. Organisationen ställer sig kritiska till hur Tidöpartierna har hanterat frågan om prissänkning på drivmedel.
Ytterligare sänkning aktuell först 2024
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
– Vi är positiva till att regeringen föreslår att energiskatten på bensin och diesel tillfälligt sänks under tre år. Vi är dock kritiska till hur detta så här långt har kommunicerats från regeringen och Sverigedemokraterna, säger Anders Norén, Hållbarhetschef på Drivkraft Sverige, till Carup.
Enligt Carup har Sverige idag Europas dyraste diesel. Reduktionsplikten är på 7,8 procent för bensin och hela 30,5 procent för diesel. Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna gick till val på att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå, vilket är sex procent.
Men nu står det klart att någon sådan sänkning inte är aktuell förrän om ett år som allra tidigast. Förslaget ska nämligen utredas först vilket visat sig vara en segdragen process.
LÄS ÄVEN: SD:s valfläsk: “10 kronor lägre dieselpris” – blev endast 1 krona
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.