➤ KRÖNIKA Sommar i Gottsunda utanför Uppsala betyder att värstingarna kan ägna sig åt stök på heltid. Skolorna stängda och man behöver inte gå dit för att äta gratis lunch. Och stöket blir bara värre för varje år som går. Nu har skjutningarna blivit en del av Gottsundasommaren. När Upsala Nya Tidning intervjuar Gottsundabor efter den senaste skjutningen den 19 juni är det flera som inte vill synas på bild. Man är rädd för att bli en måltavla för gängen.

Den rädslan är inte obefogad. Polisen kommer och går, gängen består. Man lever med värstingarna varje dag. På samma gata, i samma hus. De vet vem du är. De känner förmodligen dina barn, som växt upp på samma gård och kanske gått i samma skola. Kanske har din son som går på högstadiet redan sprungit något ärende åt värstingarna. Kanske har han förvarat en knarkväska i sitt rum och fått några tusen för det. Kanske går han klädd i dyra märkeskläder fast han inte jobbar.

Upsala Nya Tidning pratar med Nasir Mohamedige som tycker att Gottsunda är otryggt och vill flytta därifrån: ”Det här är värre än när jag bodde i Malmö”, säger Nasir.

”Där såg jag aldrig brinnande bilar. Det händer mycket i Gottsunda. Jag och min fru har en ettårig dotter, vi är oroliga. Det känns inte tryggt här.”

Skjutningen onsdagskvällen den 19 juni ägde rum på Gottsunda centrum. Enligt polisens signalement hade båda gärningsmännen luvtröjor, typiska ”förortsuniformer” alltså. Men man fick inte veta något om deras utseende. Vilka är värstingarna? Jag har bott i Gottsunda i tretton år, så jag vet att Ali och Muhammed är vanligare namn i gängen än Kalle och Pelle. Det finns en anledning till att ordet ”utsatta områden” i de flestas hjärnor översätts till ”invandrarområden”.

Till och med värdegrundsängsliga Dagens Nyheter, den politiska korrekthetens väktare, vågade i en artikel den 20 maj 2017, ”Vanligt med utländsk bakgrund bland unga män som skjuter”, berätta att unga män från Mellanöstern och Nordafrika ligger bakom nästan alla mord och mordförsök med skjutvapen.

Röster inifrån de muslimska invandrargrupperna bekräftar denna bild. I ett stort uppslag i Upsala Nya Tidning den 19 december 2018 intervjuas Obaida Alramahi. Han är född i Sverige till palestinska föräldrar och djupt religiös muslim. Artikeln illustreras med en bild av Obaida på den muslimska griftegården i Uppsala. Där vilar flera av offren för gängvåldet. Det säger oss att de var muslimer, åtminstone kulturella muslimer, sannolikt med invandrarbakgrund. Obaida berättar att han varit med och gett islamiska begravningar åt offer för skjutningar. Han säger också:

”När jag var ung och en person dödades i Uppsala var det något som vi pratade om i flera år. När det händer idag blir det snabbt tyst, det har blivit så vanligt att någon skjuts att folk verkar glömma det direkt.”

Jag och Obaida är ungefär lika gamla. Vi är faktiskt bekanta. Jag har träffat honom flera gånger i Uppsalamoskén på den tiden jag var muslim. Han hade rollen som ”ungdomsimam”, predikant och talare på Palestinademonstrationer. Obaidas beskrivning är helt riktig. När vi var unga så var invandringen mycket mindre. Ju mer invandringen har ökat från Mellanöstern och Afrika, desto mer gängvåld har vi fått. På den tiden var det lättare för invandrare och barn till invandrare att assimileras eftersom majoritetskulturen dominerade överallt. Problemet fann även då med en destruktiv ”blatteidentitet”, men det var mindre.

Upsala Nya Tidning skriver så här om Obaida och hans funderingar kring invandring och kriminalitet:

”Han har vuxit upp i Gottsunda och är i högsta grad medveten om att en del ungdomar i utsatta bostadsområden löper risk att hamna i kriminalitet. Han vill inte hymla med att flera har invandrarbakgrund och menar att det gör större skada att tysta ner saken.”

Jag tror dock inte på Obaidas metod, ett stävja gängvåldet genom att få in de unga männen i en islamisk gemenskap. Där fortsätter utanförskapet i en annan form – och där får de också religiösa anledningar att känna sig som främlingar i den svenska kulturen och underkänna svensk lag. Här finns dessutom en risk att kriminaliteten och våldet fortsätter i ”ett gott syfte”, som jihad mot västvärlden och för att upprätta en islamisk stat.

En annan ung muslimsk predikant, Anas Khalifa, gjorde ett liknande medgivande. I en av hans föreläsningar på YouTube, ”Varför ger Allah oss inte seger?”, säger han: ”Vi har muslimer som skjuter varandra på grund av knark”, och att 90 procent av alla gängmedlemmar i Sverige har muslimsk bakgrund. Han tycker också att de unga muslimska männen i stället för att skjuta varandra i det han kallar ”kaosliv” borde börja arbeta för att upprätta en islamisk stat.

Malmöimamen Salahuddin Barakat gjorde 2016 ett liknande uttalande. Han, liksom Obaida och Anas Khalifa, såg och erkände problemet. I ett inlägg på sociala medier skrev Barakat:

”Tyvärr är det muslimska ungdomar som både står för våldet och de som drabbas främst av det. En efter en faller de!”

Barakat berättar att han själv är uppväxt i ett av de utsatta områdena i Malmö och känner många av de inblandade i gängvåldet. I en intervju med SVT Nyheter Skåne berättar han varför han uppmanar unga muslimer att sluta döda varandra.

”De är muslimer och känner sig som muslimer. De har en respekt för religionen i grund och botten, även om de inte följer den. För många är religionen en väg ut ur kriminaliteten.”

De här tre rösterna inifrån är ärligare och rakare än många politiker och journalister. Men frågan som de inte vidrör är invandringen. Och den är avgörande.

Samtidigt som Nasir Mohamedige och många andra Gottsundabor kämpar för att ta sig ur de områden som den ansvarslösa invandringspolitiken har skapat, läser jag att Fredrik Reinfeldt köpt en villa för sex miljoner kronor i Skärgården. Han hyllar det nya mångkulturella Sverige, men i verkligheten tycks han föredra något som liknar Det Gamla Sverige. Politiker som hyllar Rinkebyn vill hellre bo i Bullerbyn.

Emil Khodagholi, ökänd för att ha livesänt en gruppvåldtäkt på Facebook, kom från Gottsunda. Han tittade in i kameran och sa: ”Lyssna! Jag ska fucka ur ikväll, jag svär på min mamma jag ska göra kaos nu här.”

Ja, Gottsunda har ”fuckat ur”. Vi som inte har råd att flytta till den gammelsvenska idyllen i Skärgården får leva med det kaos som de godhjärtade politikerna har skapat åt oss. Det är våra barn som växer upp med droger, gängvåld, stökiga skolor och rinkebysvenska. Reinfeldts öppna hjärta ömmar inte för oss.