Faksimil Twitter
På sociala medier uppmärksammas i veckan en reklamkampanj där man i sin iver att vara så politiskt korrekta som möjligt gjort en svart persons hand lika mörk på båda sidor.
Bakom kampanjen för streamingtjänsten BookBeat står reklambyrån Bold Scandinavia, där svarta tycks vara så pass exotiska att man inte känner till hur dessa ser ut i verkligheten. Reklamkampanjen finns bland annat i Stockholms tunnelbana.
Awkward när dom säkert fakturerat 50 timmar för studiotid och handmodell och sen bara laddat ner en gratismockup… pic.twitter.com/TWwE1yFAUf
— Alexander Morad (@MoradAlexander) January 26, 2022
På Bold Scandinavias hemsida fanns en sektion tillägnad kampanjen på denna adress som dock togs ned under dagen – men finns sparad att beskåda här.
Enligt wokefolk så är man mörkhyad överallt på kroppen.
— CJ H (@cjhellstrom) January 26, 2022
Herregud. Som jag velat vara en fluga på väggen i det mötet. ”Och så har vi bilden för nya kampanjen. Vi vill ha en svart hand because of reasons, tar du det Maja?”. Maja: epic fail. Övriga byrån: ”det är väl sådär svarta händer ser ut? Nu kör vi.”
— Kverulerar (@kverulerar) January 26, 2022
Mental härdsmälta hos Wokebatikbrigaden.
— Batikallergiker (@Faktaresistens1) January 26, 2022
Blackhand…den var ny.????
— Wine and Wifi (@vintjej) January 25, 2022
inte bara handflatan, naglarna också?? va i hela
— klengås åt folket ???? ????️???????? (@colonelzemo) January 26, 2022