Revisorsinspektionen öppnar ärende efter Samhällsnytts avslöjande om Tempus

Samhällsnytt avslöjade nyligen både redaktionella och redovisningsproblem med den presstödsfinansierade tidningen Tempus. Nu startar Revisorsinspektionen en utredning mot tidningens revisor, Mazars. Beslutet har fattats av chefjuristen Anders Ahlgren i samråd med myndighetens chefsrevisor Carin Rytoft Drangel.

Det globala revisionsföretaget Mazars med runt 40 000 anställda och kontor i 90 länder är nu under utredning av regeringens expertmyndighet för frågor om revision – detta efter att flertalet komprometterande uppgifter publicerats av Samhällsnytt. Mazars svenska VD Marianne Sandén Ljungberg vill inte kommentera fallet och undrar istället om journalisten är säker på att så är fallet.

LÄS MER: Presstödsnämnden ignorerade regler – betalade ut en tiondels miljard till vänsterliberal tidning

Myndigheten bekräftar

Anders Ahlgren, chefsjurist för myndigheten, bekräftade i dag att en utredning har startats gällande Tempus. När utredningen är klar skall det lämnas över till tillsynsnämnden som kommer att fatta ett beslut gällande påföljd. Enligt Ahlgren leder cirka 35 ärenden till kritik där myndigheten öppnar runt 90 per år.

Revisorn från Mazars som är under utredning är Sonny Malmquist. Han har tidigare prickats av myndigheten för sin inblandning i Custodiahärvan som resulterade i att runt 500 småsparare förlorande 100 miljoner kronor.

I fallet med Tempus har tidningen fått ungefär 110 miljoner kronor i statligt presstöd justerat för inflation. Det är dock oklart hur länge Malmquist har varit företagets revisor men det går längre tillbaka i tiden än 2014.

Utredningen hos Revisorsinspektionen kommer att ledas av revisorn Kerstin Ceder och juristen Tobias Fredriksson.

LÄS MER: Tempus anklagas för massivt presstödsfusk

MPRT: Utbetalningarna fortsätter

Myndigheten för Press, Radio och TV (MPRT) har kännedom om samma information som Revisorsinspektionen och säger att en utredning pågår även där. Enhetschefen för ansökningar, Georg Lagerberg tror dock att beslut kommer att dröja tills tidningen meddelats slutgiltigt stöd för 2020. Han påpekar också att utbetalningar på runt 170 000 kronor i månaden kommer skickas till Tempus fortlöpande tills utredningen är klar.

Det är samtidigt oklart om någon kommer utreda arbetet runt den ”upplagemätning” som Kantar-Sifo har utfört i relation till det hela. Detta då antalet prenumeranter för Tempus kraftigt har ifrågasatts.

Tempus ägarinna Kristina Rytterborg, styrelseordförande Nicholas Rydje och VD Håkan Axelson har sökts utan framgång.

Bedömare som Samhällsnytt har talat med påpekar att det hela kan röra sig om förskingring där straffet för grovt brott är fängelse i upp till sex år.

Vill du se mer granskningar?

Stötta då tidningen med en donation! Utan ditt stöd kan vi inte existera:

Du kan ⚫ Swisha: 123 083 3350 ⚫ Fylla i formuläret nedan 👇, eller ⚫ klicka HÄR för övriga alternativ

Tack på förhand!

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.