När en kvinna var på väg från sitt arbete inom hemtjänsten på fredagseftermiddagen råkade hon ut för en olycka i trafiken. Hon ringde 112 – men fick inget svar förrän efter 17 minuter.

När Annika Söderberg åkte mellan Dalarö och Handen i södra Storstockholm hoppade ett rådjur fram från vänster sida av vägen. Hon hann inte bromsa, vilket ledde till att rådjuret blev påkört. När hon stannade bilen och sprang fram till rådjuret upptäckte hon att det rörde på sig.

Annika, som var skärrad efter olyckan, ringde 112 för att få hjälp. Men svaret dröjde – i hela 17 minuter.

– Jag bara gick runt där och tänkte vad ska jag göra. Det här är inte sant, det kan inte hända, säger hon till SVT.

LÄS ÄVEN: Ringde 112 – placerades i ”virtuellt väntrum” och avled

Oro för allvarligare situationer

Såhär i efterhand är det inte den egna upplevelsen med rådjuret hon tänker mest på. I stället funderar hon på vad som hade hänt om det varit något allvarligare som inträffat när det tog 17 minuter att komma fram till 112.

– Tänk om någon skulle få hjärtstopp eller om det händer någonting riktigt allvarligt och man inte kommer fram, det är ju katastrof.

SOS Alarm tillbakavisar uppgifterna och hävdar att svarstiden vid den aktuella tidpunkten låg på 14,7 sekunder. Men i Annikas samtalshistorik som SVT har publicerat framgår att hon har ett utgåendet samtal till 112 som varat i 21 minuter och 48 sekunder. Annika säger även att endast fem minuter gick åt till att prata med larmcentralen när hon väl kommit fram.

LÄS ÄVEN: Larmnumret 112 ur funktion – man med hjärtstopp avled