Rödgröna DIESELCHOCKEN här – över 20 kronor litern
Foto t h: Tony Webster from Minneapolis, Minnesota, United States, CC BY 2.0

Den som behöver tanka bilen på nyårsafton bör göra det innan dundret från fyrverkerierna ekat ut. Efter tolvslaget höjs nämligen dieselpriset med 1,20-1,40 kronor litern och bensinen med 40 öre litern. Dieselpriset kommer då att hamna en bit över 20 kronor litern. Samtidigt blir båda drivmedlen sämre och mer skadliga för motorerna.

Prishöjningarna är en direkt följd av den rödgröna, numera endast röda, regeringens beslut att producenterna måste blanda in en ännu högre andel biodrivmedel än tidigare, på kanslisvenska kallat ”reduktionsplikt”. Beslutet innebär att Sverige får de högsta drivmedelspriserna i hela världen.

Samtidigt som biodrivmedlen är dyrare är de också på flera sätt sämre än diesel och bensin. Verkningsgraden är lägre så att körsträckan för en full tank blir lägre. Dessutom fräter biodrivmedlen på motordelar. Med den nya högre inblandningen kan det leda till motorhaveri för lite äldre fordon.

Att dieselbilisterna drabbats hårdast beror på att det är tekniskt möjligt att blanda in högre andelar biodrivmedel i dieseln än i bensinen utan att motorerna går sönder. Mest kännbart blir det också för hushåll med svag ekonomi och som är beroende av bilen, exempelvis på landsbygden.

LÄS ÄVEN: Miljöpartiet lovar stoppa sänkningen av bensinpriset

Eftersom 60 procent av drivmedelspriset utgörs av skatt, har krav rests från flera håll på att sänka skatten för att kompensera konsumenterna. Men regeringen har inte velat lyssna på det örat. I stället höjs drivmedelsskatten med ytterligare 10 öre litern.

En sänkning av drivmedelsskatten finns i den oppositionsbudget som Magdalena Andersson nu regerar Sverige på efter att ha misslyckats med att få sin egen budgetproposition genom riksdagen. Miljöpartiet har lovat att försöka stoppa den sänkningen.

Höjningarna kommer om regeringen får bestämma att fortsätta öka kraftigt framöver. Trafikverket har aviserat att man vill mer än fördubbla priserna för att ”uppnå klimatmålen”. Minst 50 kronor litern anser man att det bör kosta att tanka bilen.

Läs alla artiklar på Samnytt om drivmedelspriserna HÄR.

Stötta Samnytt med Swish: 123 083 3350

Författare av texten

Mats Dagerlind

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.