Zandra och Veronica (infälld). Foto: Privat

Så här svarar Försäkringskassan på svenskarnas rop om hjälp: ”Sidan är avsedd för frågor på arabiska”

2.6K Shares

För en vecka sedan avslöjade Samhällsnytt att Försäkringskassan skulle lansera en egen kundtjänst på arabiska. Idag kan vi berätta att det sedan 2016 redan finns en Facebook-sida för myndigheten på arabiska – där svenskar inte är välkomna.  

Zandra Runngren Roos lever med en cp-skada sedan födseln som ledde till att hon endast kan röra sina fingrar och händer. För att kunna föra ett drägligt liv behövde hon hjälp av fem personliga assistenter dygnet runt – ett stöd som utan någon förklaring drogs in för drygt två år sedan. Zandra var så kallad egen arbetsgivare och administrerade löner till sina assistenter själv.

Fick fly till Cypern

När ersättningen stoppades kunde en av assistenterna, Veronica Håkansson,  inte lämna henne att ligga ensam och valde att flytta till Zandra för att fortsätta hjälpa henne utan någon ersättning. Krav på utebliven lön från andra assistenter lämnades samtidigt in till Kronofogden. Så småningom blev både Zandra och Veronica av även med sina lägenheter eftersom hyror inte heller kunde betalas i avsaknad av inkomst efter indragningarna.

De har valt att fly till Cypern – inte minst för att levnadsomkostnaderna där är lägre samtidigt som de befarade att Kronofogden skulle lägga beslag på Zandras enda egendom – hennes hjälpmedel.

Efter 8 månader kom ersättningen igång igen – men den retroaktiva ersättningen för de 8 månaderna som orsakade skuldberget fortsätter att lysa med sin frånvaro. Lokaltidningen i Kristianstad uppmärksammade historien i december 2017. Då uppgav Försäkringskassan att anledningen till att ersättningen hade stoppats var att Zandra inte var noggrann med tidrapporter och annan dokumentation – något som Zandra själv tillbakavisar. Enligt henne har all begärd dokumentation skickats in för länge sedan – utan någon reaktion från myndigheten eller förklaring om vad mer som behöver kompletteras. Försäkringskassan lovade i december 2017 till tidningen att lösa frågan ”omgående”.

Ingen återkoppling i veckor

Samhällsnytt har varit i kontakt med Zandras assistent Veronica Håkansson som säger att de inte fått någon återkoppling från Försäkringskassan sedan december. Efter vår artikel förra veckan fick Veronica vetskap om myndighetens satsning för bättre tillgänglighet på arabiska på Facebook och valde att skriva på gruppens sida i hopp om att få ett svar från myndigheten – eftersom efter år av kontaktförsök kändes alla andra sätt att kontakta myndigheten uttömda.

Svaret de fick blev dock att sidan är ”avsedd för frågor på arabiska”. Veronica är dock luttrad efter två års kamp med myndigheten och skrev lågmält att de bor vid gränsen till Syrien och Turkiet och ska hitta någon som kan skriva på arabiska:

Med hjälp av Google Translate skrev hon ett inlägg på arabiska som hon postade på gruppens sida:

Försäkringskassan satsar på tillgänglighet på arabiska – hånas för dåligt språk

Försäkringskassan startade Facebook-gruppen på arabiska den 1 augusti 2016. Sidan har blivit mycket populär och har i skrivande stund över 23 tusen följare – mer än dubbelt så många som en av Försäkringskassans andra grupper på Facebook på svenska som handlar om bostadsbidraget.

Tjänstemän som driver gruppen gör regelbundna statusuppdateringar som informerar om diverse bidrag i Sverige på arabiska. Inläggen gillas och delas av hundratals personer. Så sent som den 25 januari postades ett inlägg som informerar om att ensamstående föräldrar har rätt att få underhållsstöd från staten om den andra föräldern inte betalar ut underhållsbidrag:

I kommentarerna till inlägget besvarar myndigheten konkreta frågor om exempelvis storleken på bidraget:

I kommentarsfältet hånas Försäkringskassan samtidigt för dålig arabiska – någonting som myndigheten ber om ursäkt för och lovar en förbättring i ett svar:

Personer utan svensk anknytning får råd om bidrag

En genomgång av Facebook-profiler tillhörande dem som kommenterar och gillar inlägget visar att en stor del av dem inte ens verkar bo i Sverige. Det är oklart om de har någon svensk anknytning överhuvudtaget. Till exempel ställer en person vars profil anger att den har börjat gå på Gawdat Al-Hashemi High School‎ i Damaskus för en vecka sedan en fråga om det finns någon ersättning för graviditet i Sverige. Frågan besvaras artigt av Försäkringskassans handläggare som berättar om ”graviditetspenning”.

En person som uppger sig bo i Homs i Syrien, ställer en generell fråga om vilka bidrag som är tillgängliga för dem med låga inkomster eller inga inkomster alls samt på vilket sätt nivån av handikapp bedöms i bidragssyfte. Detta besvarar myndigheten behjälpligt med länkar till olika former av stöd samt ansökan om bidrag.

Men trots att Försäkringskassan svarar på sådana frågor snabbt och uttömmande verkar svenskar i behov av hjälp inte få samma bemötande: Veronicas inlägg låg obesvarat sedan i fredags tills lunchtiden idag – detta trots att nyare inlägg på arabiska redan besvarats av myndigheten. Inlägget fick ett formellt svar först efter att Samhällsnytt kontaktat Försäkringskassan med frågor om fallet.

”Vi är säkra på att vi har blivit ”offrade”

Samhällsnytt har ringt Försäkringskassans områdeschef på avdelningen för Gemensamma försäkringsfrågor Kundmöte Gabriella Åstrand som säger följande om syftet med Facebook-gruppen:

– Det är frågor som ställs via dem som är på Facebook-gruppen så vi försöker att besvara de frågor som kommer på Facebook-gruppen.

Ni postar också egna inlägg i Försäkringskassans namn?

– Det kan vara om föräldraförsäkringen, för att informera om jämställt uttag till exempel…

Så ni informerar alltså om olika bidrag på det sättet?

– Nej! Nej, utan det beror helt på vad det kan ha för olika delar så det är inte enkom för att informera om bidrag.

Jag har faktiskt er grupp på arabiska framför mig just nu. Och ett inlägg som postades så sent som för två veckor sedan handlar just om att informera om att det finns möjlighet att söka bidrag för underhållsstöd…

– Jaa… men jag skulle vilja att jag återkommer till dig med svar via mejl.

Jag har också en annan fråga som gäller fallet med Zandra vars assistent känner sig tvungen att skriva till er på arabiska för att få ett svar. Vad tänker du kring det i din roll som chef på Kundmöte?

– Det är inget jag kan svara rätt upp och ner och jag skulle vilja återkomma om det.

I skrivande stund har det inte inkommit något mejlsvar från myndigheten.

Samhällsnytt frågar Zandras assistent Veronica om hon kan tänka sig att söka hjälp genom Försäkringskassans nylanserade telefonlinje på arabiska:

– Det kan vara svårt att hitta någon som kan arabiska här på Cypern, men jag kan göra ett försök.

Vad tänker du kring hur ni behandlats av Försäkringskassan?

– Det är svårt att beskriva det med ord. Vi är säkra på att vi blivit ”offrade”

2.6K Shares
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.