Tolv äldre personer miste livet under 2024 till följd av allvarliga brister inom hemtjänsten. I fem av fallen slog vårdtagare larm upprepade gånger utan att någon hjälp kom. I andra situationer har personal visserligen åkt ut – men när ingen öppnade dörren valde de att lämna platsen utan åtgärd.
Det är SVT som har granskat 190 lex Sarah-ärenden som Inspektionen för vård och omsorg, IVO, avslutat under året.
LÄS ÄVEN: Hemtjänst-Mahamad i Vänersborg berättar: ”Jag var kåt”
Missa inte vårt PLUS-innehåll!
Flera av dödsfallen handlar om trygghetslarm som inte fungerade som de skulle. I vissa fall glömdes de bort, i andra tolkades signalerna fel. En person ska ha larmat sju gånger utan att få hjälp, en annan – som drabbats av stroke – fick hjälp först efter mer än två timmar.
Bland de övriga dödsfallen finns fyra personer som blev utan mat, omsorg eller bådadera under längre perioder.
Att larm inte besvaras i tid är inget enstaka fenomen. I granskningen hittades 43 fall där felhantering av trygghetslarm lett till, eller kunnat leda till, allvarliga konsekvenser. I många fall berodde det på att personalen varit upptagen med andra vårdtagare.
Utöver de 12 bekräftade dödsfallen har SVT identifierat ytterligare 12 fall där utgången hade kunnat bli en annan om hemtjänsten agerat annorlunda. I flera av dessa lämnade personalen platsen utan åtgärd när vårdtagaren inte öppnade dörren.
– Det är i högsta grad ett bekymrande utfall, säger Lars Rahm, enhetschef på IVO.
LÄS ÄVEN: Robotarna flyttar in – framtidens städare, tränare och äldreomsorgspersonal





