➤ SAKNAR FLYGLICENS Konsumentverket riktar kritik mot flygbolaget NextJet. Anledningen är att bolaget saknar flygtillstånd efter 17 november, men fortsätter sälja biljetter utan att informera kunderna. Transportstyrelsen drog in licensen 18 augusti.

Bolaget redovisade en förlust på 40 miljoner kronor under 2015 och 2016 och ansågs inte vara tillräckligt stabilt för fortsatt flygverksamhet. Det har också rapporterats om bristande flygsäkerhet vid flera tillfällen. Ett exempel är när ett plan flögs fem gången med en skadad vingklaff. Statens haverikommission ansåg att planet inte skulle ha fått lämna marken.

Maja Lindstrand är jurist på Konsumentverket. Hon testade själv att boka en biljett över jul, och fick ingen information om att flygtillståndet då är indraget. Efter verkets skriftliga kritik mot bolaget väntar hon på svar senast den 20 september. Sedan beslutas vilka åtgärder som ska vidtas. Vite är en möjlighet.

Tänker fortsätta flyga

NextJet skriver i ett pressmeddelande att bolaget tänker fortsätta flyga även efter den 17 november. Det går alltså tvärt emot Transportstyrelsens beslut. För att kunna fortsätta verksamheten krävs en ansökan om ny licens och att Transportstyrelsen godkänner ansökan. Enligt Konsumentverket finns ingen sådan. NextJet flyger nu på en tillfällig licens som alltså går ut i november.

För dem som köpt biljetter, finns möjlighet att få tillbaka pengarna om resan är betald med kort.

Miljonskulder

Flygbolaget finns hos kronofogden och har miljonskulder till kommuner och flygplatsbolag. Vilhelmina kommun är en av dessa kommuner, som först efter kontakt med ett inkassoföretag fick ut sina 729 000 kronor.

Hemsidan uppger att bolaget har 20 destinationer, de flesta i Sverige och några i Finland. 330 medarbetare och 14 flygplan ingår i verksamheten. Bolaget har funnits sedan 2003.