Enligt en rapport för maj månad från SimilarWeb har Samhällsnytt gått om bland annat Sydsvenskan på nätet och fått 5,86 miljoner besök under maj månad. Detta trots att Sydsvenskan har 150 redaktionella tjänster mot fem hos Samhällsnytt. Ansvarig utgivare Mats Dagerlind kommenterar den nya rapporten till Egor Putilov.

Samhällsnytt har under lång tid varit ledande bland nya medier i Sverige. Enligt SimilarWebs rapport för maj fick vi 5,86 miljoner besök, medan FriaTider ligger stabilt på plats nummer två med 5,34 miljoner. NyheterIdag ligger långt efter med endast drygt hälften av denna trafik med 3,58 miljoner besök. Trion av nya medier i Sverige har sett ut så här under en lång tid.

Det som är nytt i maj är att för första gången vi har gått om en stor tidning – en av grundpelarna av mediemarknaden i Sverige. Enligt uppgifter från SimilarWeb har Sydsvenskan tappat drygt 6% av sin trafik i maj och landade på 5,36 miljoner besök.

Vi har pratat med Samhällsnytts ansvarige utgivare Mats Dagerlind som förklarar varför detta är en viktig milstolpe i utvecklingen av nya medier.

För det första – varför använder vi tjänsten SimilarWeb med icke-unika besök istället för tex Alexa?

– Problemet med Alexa är att tjänsten ägs av Amazon och misstänktes agera politiskt tidigare. Den använder en hemlig algoritm som dessutom beter sig helt ologiskt och utan någon koppling till våra interna trafiksiffror. Vi har tidigare sett att en sajt plötsligt kan gå upp 100-200 positioner i deras rankning på några få dagar utan att sajtens trafik ökar markant. SimilarWeb räknar visserligen icke-unika besök, men deras kurvor stämmer bra överens med våra interna siffror.

– När det kommer till unika besök så har vi haft över 1 miljon unika besökare under maj månad vilket innebär att vi når ut till minst 10% av Sveriges befolkning.

Nu har Samhällsnytt gått om en stor msm-media på nätet för första gången – men Sydsvenskan är ändå inte Aftonbladet så hur stort är det egentligen?

– Det här är väldigt stort skulle jag vilja påstå. Sydsvenskan liksom andra gammelmedier använder plattformar för att byta trafik med andra sajter, köpa trafik osv, vilket drar upp deras siffror. De har drygt 150 anställda på sin redaktion. Vi har fem personer som arbetar i stark motvind – med Facebook och Twitter som t ex på regeringens order använder algoritmer som sänker placeringen av våra länkar i sociala flöden – så att färre ska se våra nyheter, Google som nedprioriterar våra artiklar i sina sökresultat osv. Vi köper inte trafik eller fuskar med den på något sätt, vilket Sydsvenskan gör.

– Men trots allt detta har vi lyckats att med så pass små resurser gå om en mediejätte. Det är ett kvitto på att vår journalistik verkligen behövs och gör skillnad. Jag vill hjärtligt gratulera våra medarbetare, våra läsare och – kanske framförallt – våra donatorer. Varje krona som de donerar till Samhällsnytt gör stor skillnad. De siffror som vi kan demonstrera nu visar att vi gör om det svenska medielandskapet.

Vad betyder detta för medielandskapet i Sverige som helhet?

– Det mediemonopol som den svenska regeringen och ett fåtal oligarkfamiljer åtnjöt i Sverige under många decennier är på väg att försvinna och våra läsare med sina donationer är en viktig, oersättlig del i denna process. Vi är bara i början på en lång väg, men äntligen blir propagandamegafonerna utmanade på riktigt. Vi planerar att rekrytera fler journalister och satsa ännu mer på grävande journalistik och eget material. Att bli större än Sydsvenskan är naturligtvis bra, men det är inte det slutgiltiga målet. Med hjälp av våra läsare hoppas vi att bli ännu större och nå ännu fler svenskar – så att de verkliga hatsajterna som Sveriges Radio, DN och Aftonbladet på sikt ska kunna förpassas till historiens soptipp.