Skolan i dagens Sverige kännetecknas av allt grövre våld, mord och mordbränder. Färskt i minnet finns exempelvis ett mord på en skola i Uppsala ifjol eller mordet på en skolelev i Märsta i februari i år.  För att undersöka vilken miljö som orsakar sådana dåd granskade Samhällsnytt en skola belägen i ett så kallat särskilt utsatt område i Malmö genom att begära kränkningsanmälningar och tillbudsrapporter för 2018 och 2019. Vi har även pratat med en källa som har en god insyn i skolans verksamhet.

Högaholmsskolan ligger mitt i Lindängen i Malmö som klassas som ett av fyra särskilt utsatta områden i Skåne av polisen. Översatt från myndigheternas språk betyder det ett område där rättsstaten inte längre finns eller har stora svårigheter att nå fram till invånarna. De rättsvårdande instansernas plats har tagits av parallella maktstrukturer – kriminella gäng, etniska klaner och religiösa ledare. Det som förenar nästan alla särskilt utsatta områden är att det är ytterst få etniska svenskar som bor i dem.

För det innevarande läsåret har skolan 247 elever från årskurs 1 till 6 – vanligtvis upp till 13-årsåldern. Det som är typiskt för skolan som ligger i ett särskilt utsatt område är att skolans demografi återspeglar befolkningen i området: nästan alla skolelever har invandrarbakgrund. Enligt en källa som numera arbetar på en annan skola i Malmö, men har en god insyn i Högaholmsskolans verksamhet är det mest populära språket i modersmålsundervisning arabiska. Flera gånger under årens lopp blev skolan utsatt för mordbränder.

Trots att endast låg- och mellanstadiet finns på skolan har den stora problem med vapen och narkotika. Problemen är inte unika för denna skola. Enligt källan hittades vapengömmor i taket på en annan utsatt skola i Malmö. Det hittades även narkotika – som hasch, tramadol och cannabis. Trots att det handlar om yngre barn präglas skolans miljö av våld både mellan skolelever och mot vuxna. De dokument som vi har tagit del av bekräftar och förstärker denna bild.

LÄS ÄVEN: Nio års fängelse för knivmord på skola i Uppsala

Enligt en tillbudsrapport från den 14 juni 2018 kom en elev till kapprummet på skolan med en glasbit i handen och sade att han ska ”skära upp” en annan elev. En lärare tar tag i eleven och tar ifrån honom glasbiten. Denna gång blir ingen skadad, men oftast är det lärarna som får ta smällen.

Enligt en tillbudsrapport från den 28 maj 2018 som gäller en elev från årskurs 3 var en lärare på väg att hämta sin klass när hon såg eleven slåss med en annan elev:

”Jag försöker då fösa ut den andra eleven och när jag vänder mig om spottar Hakim mig i ansiktet. Jag fick tvätta ansiktet samt glasögonen och mådde dåligt.”

En annan händelse från augusti ifjol beskrivs så här:

”H. (årskurs 5 – anm.) var hotfull mot vuxen och jag gick in för att sära på elev och vuxen och bad läraren att hämta personal. Då sparkade H. på mig och jag fick gå iväg för att skydda mig. Jag låste dörren till klassrummet. När jag vände mig om blev jag slagen med stängd hand mot öga och han rev mig.”

Ofta handlar konflikter med skolpersonal om olika syn på hur man ska uppföra sig i klassrummet. I maj 2018 inträffade följande händelse på skolan med en elev från årskurs 4:

”Eleven i frågan går plötsligt från sin plats under lektionen och sätter sig mittemot en annan elev och helt oprovocerat börjar kalla honom ”hora” och säga ”håll käften” vilket ledde till att assistenten ber eleven upphöra med sitt uppförande och gå ut. Eleven vägrar vilket gör att assistenten tar ut eleven i korridoren. Eleven får ett utbrott och börjar sparka och boxa mot assistenten. När assistenten försvarar sig blir han bespottad av eleven och boxad mellan benen. Assistenten har jätteont mellan benen på grund av smällen som eleven orsakade honom.”

Som en notis står att eleven även tidigare uppvisat sådant beteende och att den ”börjar slåss när denne blir arg”.

Tillbudsrapporterna skrivs för att följa upp vad som gjorts i fallet och vilka åtgärder som har vidtagits för att stoppa beteendet. Oftast är det bara ”samtal med vårdnadshavare” som står på listan av åtgärder. I vissa fall skriver man att vårdnadshavare är ”otillgängliga” eller pratar bara arabiska.

Enligt en kränkningsanmälan från maj 2018 betedde sig även en vårdnadshavare illa på skolgården:

”Vårdnadshavare – pappa till elev i förskoleklass – är upprörd efter att hans son och en annan elev precis haft en konflikt. Han är verbalt utåtagerande och skriker ”Sicken babian, idiot, sicket barn” samt något på ett annat språk.”

Det är inte sällan det inträffar masslagsmål med inblandning av andra skolor – som till exempel Lindängenskolan i närheten. En kränkningsanmälan från januari i år beskriver följande incident:

”En elev (årskurs 6) blir dragen i håret och släpad ut på marken av elev från Lindängen (årskurs 6). Tumult uppstår. Eleven från Lindängen har med sig ca 15 andra personer som var utanför.”

För att på något sätt ha kontroll har skolan numera egna ordningsvakter. Ibland kan hotfulla situationer uppstå av triviala orsaker:

”Vårdnadshavare uppger i mail till skolledningen 190130 att hennes barn har blivit hotat av en elev. Eleven har sagt att hans bror ska döda honom om han inte delar sin login information till playstation fyra – Fortnight. Eleven ska även ha uppgett att hans bror tillhör gänget Black Cobra.”

Det hårda klimatet som präglar skolan påverkar även flickor som också de blir indragna i våldsamma slagsmål och andra incidenter. Det finns även en historik av sexuella trakasserier på skolan. En 11-årig flicka blev utsatt för följande av skolpersonalen enligt en kränkningsanmälan från juni 2018:

”Eleven är i matsalen och står vid glasen, hennes kompis ska slänga resterna på tallriken. Personal från skolmatsalen kommer fram och nyper tag i hennes ena bröst och säger på albanska: ”De har börjat växa. Du börjar få mens snart, har ni pratat om det i klassen?” Eleven svarar nej, vi har inte pratat om det.”

Av anmälan framgår inte att skolan har vidtagit några åtgärder mot personalen i fråga eller utredde detta vidare.

Enligt vår källa uppmanas lärare tona ned händelserna när de rapporteras i tillbudsrapporter och kränkningsanmälningar. Inte sällan använder eleverna rasistiska tillmälen mot varandra som ”jävla kines” eller gör anspelningar på hudfärg. Enligt vår källa förklaras detta av en extrem rasism som råder invandrargrupperna emellan:

– De frågar varandra hela tiden – var kommer du ifrån? Det är väldigt viktigt för dem.

Den enda större gruppen av invandrare från Europa som finns representerad i skolan är polacker. Dock försöker polska föräldrar flytta från området för att kunna sätta sina barn i en mer ”blandad” skola – där det finns svenska elever.

Hur ser du på framtiden i Högaholmsskolan och andra liknande skolor?

– Jag är faktiskt pessimist. Det råder extrem segregation i det här området. Visst, Malmö stad pekar på att betygen har blivit bättre, men det blir hela tiden mer våld och våldet blir grövre. Det som eventuellt skulle kunna hjälpa är att förstatliga de här problematiska skolorna.

Tycker du att den här artikeln var intressant? Glöm då inte att stödja Samhällsnytt med en månatlig donation! Klicka här för att se hur du kan bidra!