Genom att tillfälligt sänka reduktionsplikten hoppas man att kunna få lägre dieselpriser.

Finland och Sverige har några av världens högsta dieselpriser, vilket påverkat i synnerhet åkerier, bönder och bilister.

I dagsläget är det finska dieselpriset två kronor lägre än det svenska, men snart kan skillnaden vara desto större, rapporterar Carup.

LÄS ÄVEN: Höjda priser med mer biodrivmedel i bensin och diesel

I förra veckan beslutade man i Finland att sänka reduktionsplikten från 19,5 procent till tolv procent. Det innebär att Finland kan sänka inblandningen av dyrare biobränslen i dieseln och är något som förväntas ge lägre priser redan i år – minus 1,20 kronor är ambitionen.

Sänkningen av reduktionsplikten är det största som något EU-land har gjort under bränslekrisen. Sverige har i dag en reduktionsplikt på 30,5 procent, den högsta andelen i EU, men har beslutat att pausa uppräkningen med högre inblandning vid nyår.