En reklamfilm som SAS publicerade på Youtube igår måndag sprids just nu på sociala medier där man upprörs över hur företaget påstår att det inte finns något unikt skandinaviskt och att alla kulturella företeelser kommer utifrån.

Budskapet i filmen tycks vara att Skandinavien har förts till landsområdet i norra Europa bit för bit av människor utifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=KDHQ1afuFk0

Filmen har även en tydlig mångkulturell prägel där man försöker utmåla den omfattande invandringen som något positivt och släpps inom ramen för SAS ”We are travelers”-koncept.

– När de åker utomlands vill de flesta resenärer få med sig inspiration. De vill ta med sig något hem, oavsett om det är minnen eller kunskap. Det är det som rör samhället framåt. Om vi inte hade varit så nyfikna på vår omvärld hade Skandinavien inte sett ut som det gör, säger Martin Adonis, brand campaign manager på SAS, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Rakbladsföretaget Gillette får kritik – skuldbelägger män för att ha en ”giftig maskulinitet”

”Herregud vilka verklighetsfrånvända människor i SAS ledning. bra att trycka ner på er egen kundbas… självhatande människor”, kommenterar en användare.

”Is this a joke?”, frågar sig en annan.

Filmen är gjord av danska NoA-byrån &Co och regisserad av Gustav Johansson.

Uppdatering: Sent på tisdagskvällen tog SAS ned filmklippet.