Den statliga bolånebanken SBAB stoppar sin annonsering på Samhällsnytt efter påtryckningar via Twitter. – Anmärkningsvärt och allvarligt, kommenterar Samhällsnytts ansvarige utgivare Mats Dagerlind.

Det var i måndags som en partipolitiskt engagerad aktivist skrev ett Twitterinlägg riktat till SBAB där han uppmanar dem att stoppa sin annonsering på Samhällsnytt.

”Hej @sbabbank er reklam kommer upp på den högerextrema hatbloggen @samhallsnytt (https://konto.samnytt.se ), fd Avpixlat, det måste vara ett misstag. @slpng_giants_se hjälper er säkert med svartlistning om ni behöver. #Notoracism #NoHate #blacklist”, skriver han i inlägget.

Twitterinlägget spreds av flera aktivister i det rödgröna trollnätverk som Samhällsnytt tidigare uppmärksammat. I nätverket ingår bland annat riksdagspolitiker från Vänsterpartiet och Miljöpartiet, LO-toppar samt mer lokalt engagerade socialdemokrater.

LÄS MER: En trollfabrik med starka band till #jagärhär och rödgröna riksdagspolitiker

LÄS MER: DN:s Hugo Ewald om Panikfakta: ”De använder sig av fejkkonton för att publicera propaganda”

Den statliga banken reagerade blixtsnabbt med att stänga av annonserna.

”Vi har blockat annonsen nu, tack!”, svarade man redan efter sjutton minuter.

”Superenkel förklaring”

Karin Hellgren är informationschef på SBAB. Hon säger till Samhällsnytt att det inte finns politiska motiv till att annonseringen stoppas:

– Det finns en superenkel förklaring. Vi har en plan för var vi väljer att annonsera som vi sätter varje år. När vi fick reda på att vi har en annons på Samhällsnytt, som inte ingår i den plan vi har, så tog vi bort den. Så enkelt var det, säger hon.

Hur ser den planen ut?

– Det är vår kommunikationsplan som vi sätter tillsammans med vår mediebyrå. Vilka medier vi går i, var vi syns, och hur mycket.

Tror du inte att det finns en risk att man ser det som att ni ger efter för påtryckningar från anonyma trollkonton?

– Nej, det tycker jag inte. Vi blev uppmärksammade på att en annons fanns på en plattform som inte ingår inom ramen för där vi gör vår annonsering. Det handlar inte om att vi får påtryckningar någonstans ifrån, utan det handlar om ett beslut vi fattar utifrån en plan som vi har lagt för året.

”Anmärkningsvärt och allvarligt”

Mats Dagerlind är Samhällsnytts ansvarige utgivare. Han säger att SBAB:s stoppade annonsering påverkar tidningens ekonomi ”högst marginellt”. Trots det ser han allvarligt på beskedet om att SBAB stoppar annonserna.

– Samhällsnytt är till största delen läsarfinansierad. Reklamen utgör totalt bara en liten del av våra intäkter och SBAB:s annons är bara en bland hundratals, säger han och fortsätter:

– Det som är anmärkningsvärt och allvarligt är däremot att SBAB, som dessutom ägs av staten, det vill säga svenska folket, agerar på det sättet mot en grundlagsskyddad medieaktör som har utgivningsbevis och ansvarig utgivare. Det skickar signaler om att man är emot fri nyhetsförmedling och opinionsbildning som är grundbultar i demokratin.

Han är däremot inte förvånad över att det finns aktivister på nätet som försöker tysta journalister och medieaktörer som de ogillar.

– De bekänner sig ju till totalitära och våldsbejakande ideologier, där man är emot fri press och fri åsiktsbildning precis som det mesta annat som är grundläggande i en demokrati, säger Mats Dagerlind.