Efter ett Sverigedemokraternas gruppledare i Trosa, tillika regionfullmäktigeledamoten, Bertil Malmberg under ett regionfullmäktigemöte i slutet av april tog upp att sydsudaneser har lägre IQ än andra folkgrupper anmäldes han för hets mot folkgrupp.

Åklagaren har bestämt sig att gå vidare med anmälan mot Malmberg och åtala honom för hets mot folkgrupp. På måndagen kom en stämningsansökan in till Nyköpings tingsrätt. Bakom den ursprungliga anmälan står socialdemokraten Christine Gilljam som menar att uttalandet ”ger uttryck för rasbiologiskt tänkande som utgår från att man kan dela in mänskligheten i olika raser, där vissa är mer värda än andra”.

Tidigare har Malmberg uppgett at han står fast vid sitt uttalande och menar att det inte är generaliserande och att det stämmer. SD:s gruppledare i regionen, Anton Berglund, menar dock att språkbruket är ”oacceptabelt” och uppmanar Malmberg att lämna sina politiska uppdrag.

– Det här är ingenting som vi som parti står bakom, utan ett uttalande som vi inte anser är rätt och riktigt. Det är därför det ligger på medlemsutskottet nu, säger Anton Berglund till SVT Nyheter.

När Malmberg nu står åtalad misstänkt för hets mot folkgrupp förnekar han brott.