I fredags trädde de nya reglerna i kraft som ska se till att reklamen är fri från ”könsstereotyper som sannolikt kommer orsaka skada eller allvarlig eller utbredd anstöt”.

Skildringar av män som inte klarar att byta en blöja eller en kvinna som inte klarar att parkera en bil, eller att kvinnor ensamma ansvarar för matlagning och städning – exempel på reklam som nu är förbjudet.

Anmälningar kommer att kunna göras till Advertising Standards Authority som inte kan utdöma böter men brittiska tv- och radiobolag är skyldiga att följa dess regler och utslag.

Advertising Standards Authority har tidigare dömt annonser som gjort gjort gällande att det skulle vara åtråvärt för unga kvinnor att vara ohälsosamt smala, men säger samtidigt att man inte kommer att förbjuda alla stereotyper som kvinnor som städar eller män som utför jobb i hemmet.

Man kommer inrikta sig på annonser som anses ”skadliga”, som där man utmålar flickor som ”omhändertagande” och pojkar som ”våghalsiga”. Dessa menar man över tid kan begränsa människors potential.