‘Let’s stick to the facts’, utropar sweden.se-kontot samtidigt som de sprider uppgifter man hittat ‘på olika hemsidor’. “Vi kanske skulle ha kollat våra fakta lite bättre.”

“Svenska köttbullar är egentligen turkiska”, basunerades ut på Twitterkontot sweden.se, som ska sprida fakta om Sverige och finansieras av bland annat utrikesdepartementet och Svenska Institutet – ett utspel som väckte uppmärksamhet i internationella medier som BBC, CNN och The New York Times.

Man menade att svenska köttbullar i själva verket är baserade på ett recept Karl XII tog med sig från Turkiet.

Men utspelet sågas av Richard Tellström, docent i måltidskunskap och etnolog vid Stockholms universitet.

– Det är förstås jätteallvarligt, säger Tellström till Svenska dagbladet.

– Nej det här är fabricerat på något sätt. Har de någon källa som knyter Karl XII till köttbullar är det en historisk sensation, säger han.

Enligt Tellström är ordet “köttbulle” daterat till 1755 då det nämns i Cajsa Wargs kokbok och frikadeller, den kokade varianten, nämns enligt Svenska akademien första gången 1664.

Varianter av maträtten finns i alla länder där man äter kött och exakt när svenskarna började tillaga den är oklart.

– Köttbullen som vi känner den i dag kommer från senare delen av 1800-talet, säger han.

– Karl XII tillskrivs normalt i anekdotiska sammanhang kåldolmarna men vi har ingen källor på kåldomar heller innan 1755, och det är också Cajsa Wargs kokbok, säger han.

När Oliver Grassman, redaktör för sociala medier på sweden.se, konfronteras säger han att de inte har någon vetenskaplig källa för uppgifterna man gått ut med. Dessa har man istället hittat “på olika hemsidor och i äldre texter i deras eget arkiv”.

– Vi kan ju förstås inte mäta våra kunskaper med en forskare. Vi har utgått ifrån någon slags, som vi uppfattat det, vedertagen sanning i de här sammanhangen. Men vi kanske skulle ha kollat våra fakta lite bättre, säger han.

– Om det nu är ett faktafel så är det inte bra eftersom vi skriver “Let’s stick to the facts”. Det vi ville förmedla var att kulturer inspirerar varandra och konceptet att något är helsvenskt finns ju knappt längre. Speciellt inom mat. Vi ville skapa engagerande content till våra utländska målgrupper.

Ifall man kommer att ändra tweeten eller inte kan man i dagsläget inte svara på.