Slöjbeklädd kvinna i reklam för hårvårdsserie väcker reaktioner

”Huruvida du visar eller döljer ditt hår påverkar inte hur mycket du bryr dig om det”, säger Amena Khan i reklamen.

I veckan lanserade världens största kosmetik- och hudvårdskoncern, franska L’Oreal, en reklamkampanj för en ny hårvårdsserie.

En av modellerna man använder i kampanjen är slöjbeklädda Amena Khan från Storbritannien.

Till Vogue UK säger Khan, som burit slöja sedan 20-årsåldern, att hon aldrig sett någon som hon kan relatera till i medierna.

– Varför antar man att kvinnor som döljer sitt hår inte tar hand om det? Det skulle ju innebära att alla som visar sitt hår bara tar hand om det för att andra ska se det. Den tankegången försvagar vårt självförtroende och vår känsla av självständighet. Mitt hår är viktigt för mig oavsett om andra ser det eller inte, säger hon.

Vidare menar hon att hennes hår är ett uttryck för femininitet.


Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.