Spelbolag misstänks skicka riktad reklam till personer som stängt av sig från spel

13 Shares

Mer än 52 000 svenskar har anmält sig till Spelinspektionens tjänst Spelpaus vilket innebär att man inte kan registrera sig på spelsajter med svensk licens. Nu misstänks uppgifterna om dessa personer läcka – uppgifter som spelbolag tros använda för att skicka riktad reklam.

Varje månad skickar spelbolagen miljoner förfrågningar till registret över personer som anslutit sig till Spelpaus, detta för att förhindra dessa från att att registrera nya konton. Vissa spelbolag skickar dock väldigt många förfrågningar i förhållande till deras storlek.

Samtidigt har Spelinspektionen fått uppgifter om att personer i registret fått riktad reklam till sig, bland annat via sms, från spelbolag utan svensk licens. Detta har fått myndigheten att misstänka att uppgifterna används på ett otillåtet sätt.

– Om olicensierade bolag har fått reda på vilka som stängt av sig via spelpaus skulle det vara jätteallvarligt. Det kan finnas ett intresse hos oseriösa aktörer att nå de här personerna, som är extra sårbara, säger Hanna Abrahamsson, chef för rättssekretariatet på Spelinspektionen, till TT.

”Komplicerat”

Exakt hur uppgifterna behandlas och kan läcka vill man dock inte kommentera närmare.

– Det gör det komplicerat. Vi har vänt oss till Datainspektionen, det finns anledning för dem att titta på det här, säger Hanna Abrahamsson.

I en rapport skriver Spelinspektionen att Datainspektionen inom en nära framtid bör inleda ”en generell tillsyn över hur aktörerna på spelmarknaden hanterar personuppgifter”.

13 Shares
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.