Kulturminister Amanda Lind (MP) i möte med SVT:s vd Hanna Stjärne. Faksimil Facebook

Statstelevisionen lanserar påverkanskampanj för att rädda ”Sverigebilden”

3.1K Shares

Statstelevisionen har lanserat en påverkanskampanj under namnet ”har aldrig varit viktigare” i vilken man utser sig själva som sanningssägare i mediebruset. Flera har reagerat på kampanjen och jämför den med propaganda i det forna kommunistiska Östtyskland.

Det var på fredagen som den skattefinansierade public service-aktören SVT lanserade en egen påverkanskampanj mot vad de anser är vara andra aktörers påverkanskampanjer mot Sverige. Satsningen motiveras med att ”vi befinner oss i tider av desinformation”, kommer att innehålla flera olika delar och pågå under sex veckor framöver. Det rapporterar branschtidningen Resumé.

SVT:s marknadschef Christer Mellstrand hävdar att ”Sverigebilden är under attack” genom ”rysk påverkan”. Han menar att det finns en rad bevis för det och hänvisar till uppgifter från den kritiserade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som Samhällsnytt granskat i ett antal artiklar.

LÄS ÄVEN: AVSLÖJAR: Största medieföretagen i regelbundna möten med statens säkerhetstjänst

SVT:s marknadschef attackerar i sin kommentar till Resumé andra medieaktörer i landet som han menar måste bli bättre på journalistik.

– Man måste vara transparent i allt man gör och vara tydlig med källhänvisning exempelvis.

LÄS ÄVEN: Fake news från SVT – påstod att antalet gängskjutningar minskat


I ett blogginlägg skriver SVT:s verkställande direktör Hanna Stjärne att saklig journalistik aldrig har varit viktigare än idag när vi befinner oss i det moderna medielandskapet.

Vidare poängterar hon att att statstelevisionen vill stå upp för riktig journalistik eftersom ”utan saklig journalistik försämras kvaliteten i det demokratiska samtalet”.

”Vi vill stå upp för alla journalister runtom i Sverige som med saklighet och opartiskhet som ledstjärnor varje dag försöker komma så nära sanningen som möjligt. Som tittar på en fråga utifrån olika perspektiv, för att så långt som möjligt ge hela bilden av ett skeende.

För redaktörer och ansvariga utgivare, som utifrån pressetiska regler tar ansvar för publiceringar. Som gör de svåra avvägningarna av allmänhetens intresse att få veta vad som hänt mot värnandet av enskildas privatliv. För journalistik som får konsekvenser för hela Sverige. Som förändrar lagar, rutiner, som avslöjar fel och brister, som lyfter det som går bra, som stärker demokratin och som till och med förändrar historien.”

LÄS ÄVEN: SVT ljög om Ungern – fälls av Granskningsnämnden för osaklig rapportering

SVT: ”Rykten blir sanningar”
Inom ramen för kampanjen har en reklamfilm tagits fram med namnet ”Höna av en fjäder”. Den ska spegla hur rykten blir till sanningar och information riskerar att förvrängas på vägen i samtidens snabba digitala landskap.

Filmen kan ses här:

Kampanjfilmen visas enligt uppgifter till Samhällsnytt bland annat på landets biografer som reklam innan spelfilmen börjar.

”SVT går full DDR”
I sociala medier är det många som reagerar över SVT:s kampanj mot andra medier och brist på självrannsakan i skenet av den massiva kritik man under lång tid fått för bland annat politisk vänstervridning i nyhetsrapporteringen. SD:s riksdagsledamot Jonas Andersson kallar det ”kortslutning”:

Andra jämför den nya kampanjen med bland annat med propaganda i det forna kommunistiska DDR och en person frågar SVT om kampanjen ens är på riktigt. ”Är denna filmen på riktigt eller tänkt som att ni driver med er själva? Ni bedriver ju allt annat än opartisk journalistik vilket det finns massvis med exempel på”.

LÄS ÄVEN: SVT marknadsför Iran i betald reklam: ”Trump mentalt efterbliven”

LÄS ÄVEN: Lööf i attack mot alternativmedia: ”Falsk bild av Sverige”

3.1K Shares

Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.