Region Stockholms vänsterstyre har beslutat att skärpa riktlinjerna för reklam i kollektivtrafiken. Detta innebär att man förbjuder reklam för fossilt drivna produkter och kasinon. Förbudet innebär minskade reklamintäkter för staden och oppositionen är kritiska.

Det var på måndagen som S, MP och C meddelade sitt beslut.

– Kollektivtrafiken ska vara ett hållbart färdmedel. Och då ska reklamen inte motverka regionens hållbarhetsmål. Det är en inriktning som jag tror uppskattas av våra resenärer, säger trafikregionsrådet Anton Fendert (MP).

Det formella beslutet tas under Trafiknämndens sammanträde på tisdagen.

– Begränsningar i spelreklam är något vi socialdemokrater kämpat länge för. Regionen ska inte bidra till att fler fastnar i träsket, kommenterar regionrådet Jens Sjöström (S) i pressmeddelandet som Mitt i uppmärksammar.

Vänsterpartiet deltar inte i beslutet då man hade velat se ett ännu mer omfattande förbud, även för exempelvis flygresor.

52 miljoner minus

Enligt trafikförvaltningens beräkningar kommer reklamstoppet att ge kosta 52 miljoner kronor i minskade intäkter. Man varnar samtidigt för att ett förbud för fossilreklam också kan “aktualisera såväl upphandlingsrättsliga som konkurrensrättsliga frågeställningar”.

Oppositionen är inte imponerade.

– Genom att förbjuda fossilreklam förbjuder man alltså egna fossildrivna Waxholmsbolaget från att göra reklam i SL-trafiken. Dessutom är det urbota dumt att minska intäkterna med drygt 50 miljoner kronor i ett läge då varje krona behövs för att rädda bussar från nedläggning, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) i ett uttalande.