För några dagar sen lanserade Stockholms stad kampanjen Utan egen bil som syftar till att inspirera till och sprida information om att leva billöst. ”Det handlar om att få stockholmare att testa leva utan egen bil på olika sätt”, säger klimat- och miljöborgarrådet Katarina Luhr (MP).

Bakom kampanjen som pågår under två veckor står miljöförvaltningen i Stockholm. Främst ska denna handla om att sprida information om alternativa färdsätt, bilpooler och samåkningstjänster men även riktas till bostadsrättsföreningar som är intresserade av att exempelvis bygga cykelrum eller ordna en cykelpool.

Enligt Katarina Luhr ska det finnas en vilja att göra sig av med bilen men då många inte vet hur det funkar ska de som går i sådana tankar få testa. Ett annat mål är att få bort fler bilar från Stockholms gator.

– Grunden är att vi gör det här för att det blir trängre och trängre på Stockholms gator. Bilen kommer fortfarande att ha en roll i stan, så för att minska trängseln ser vi ett behov av att fler delar bilar.

– Men när vi jobbar med klimatfrågan ser vi också att utsläppen från trafiken inte minskar. Så det är både för klimat och miljö, samt för att minska trängseln, säger Katarina Luhr.

Ny miljözon klubbas igenom
På måndagskvällen väntas Stockholms fullmäktige klubba igenom en ny slags miljözon på Hornsgatan där äldre bensin- och dieselbilar portas. För att kunna köra där måste bilarna ha de senaste utsläppsklassificeringarna, euroklass 5 eller 6, vilket innebär att de flesta bilar som är äldre än elva år förbjuds.

Dubbdäcksförbud
Sedan 2010 råder dubbdäcksförbud på Hornsgatan och 2016 utökades detta till att omfatta även Fleminggatan och del av Kungsgatan.