För att säkerställa att svenska elever inte tillåts forma sina egna tankar och funderingar kring hur samhället och världen fungerar, utan följa det officiella narrativet, påstås det nu att arbetet för att långsiktigt stärka ungas motståndskraft mot så kallad desinformation måste intensifieras.

I en studie med 459 gymnasieelever i Sverige har man undersökt de långsiktiga effekterna av undervisning om desinformation. Tre undervisningsmodeller jämfördes – det digitala spelet Bad News som lär ut hur propaganda sprids i sociala medier, faktagranskningsverktyget Nyhetsvärderaren samt ämnesövergripande lektionsmoment inom bland annat samhällskunskap, historia, psykologi, naturvetenskap och bild.

Studiens slutsats är bedömningen att elevernas källkritiska förmåga inte förbättrats nämnvärt tre månader efter insatserna och många hade fortfarande svårt att känna igen vilseledande information.

LÄS ÄVEN: Media spred desinformation om påstådd israelisk attack – gick på Hamas-propaganda

En annan slutsats var att elever som tycker det är viktigt med trovärdig information, och de som värderar demokratiska ideal högt, är bättre på att identifiera sann och falsk information.

– Resultaten visar att det inte räcker med enstaka lektioner eller spel. För att stärka ungdomars motståndskraft mot desinformation krävs mer långsiktiga och integrerade undervisningsstrategier, säger Thomas Nygren, professor i didaktik vid Uppsala universitet.

Enligt Nygren har skolan en central roll i att rusta unga för ett liv i en offentlighet där digital källkritik sägs vara avgörande för demokratiskt deltagande. Han anser också att källkritiska övningar bör vara något som dyker upp med jämna mellanrum i undervisningen i olika ämnen och på olika sätt.

Foto: Pixabay

Digitalt självtest

Nygren ska ofta ha mött lärare som efterfrågar beprövat material för att undervisa om frågor som desinformation.

Nyhetsvärderaren är ett digitalt självtest där eleverna övar på att bedöma nyheters trovärdighet och följs upp med en gemensam diskussion om utmaningar i nyhetsflödena. Materialet är framtaget av forskare och lärare och syftar till att stötta undervisningen i digital källkritik och motverka vilseledande information och desinformation.

– Nu har vi resurser som är vetenskapligt prövade och enkla att använda i klassrummet. För att underlätta det finns allt undervisningsmaterial från studien fritt tillgängligt för lärare, säger Thomas Nygren.

Vad tycker du?

LÄS ÄVEN: Studie: Debatten om desinformation är kraftigt överdriven