I en avhandling vid Göteborgs universitet har man tittat närmare på muslimska elevers erfarenheter av sin skolgång och kommit fram till att gruppen upplever en utsatthet i skolmiljön. Denna sägs i sin tur kopplas till deras religiösa identitet.
Studien har gjorts med intervjuer och observationer under fyra terminer på ett gymnasium i en av Göteborgs så kallade utsatta områden där genomsnittsbetyg och gymnasiebehörighet är lägre än genomsnittet. Många elever på skolan är muslimer.
– De muslimska elevernas erfarenheter av skolan ser väldigt olika ut beroende på olika faktorer som klass, migrationshistoria, kön och etnicitet, samtidigt som erfarenheten av att vara just muslim många gånger är den faktor som framträder tydligast, säger Christopher Ali Thorén, forskare vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet.
I Ali Thoréns avhandling hävdas att de muslimska eleverna ofta har genomtänkta analyser och strategier för att hantera sin situation som då det handlar om val av skola.
LÄS ÄVEN: Rekordnegativ syn på islam i Sverige
– När de berättade om hur de tänkte inför att söka gymnasium handlade det ofta om att undvika utsatthet. Utifrån egna erfarenheter, eller närståendes berättelser, upplevde eleverna att de skulle vara mer exponerade för rasism och islamofobi i skolorna i centrum, där det finns få eller inga andra muslimer, säger Christopher Ali Thorén.
Religionsutövning som bön, fasta och klädval sägs ses som störningsmoment av omgivningen och de upplever att deras religiösa identitet betraktas som ett hinder i skolan.
De påstår känna sig osynliggjorda då de exempelvis inte kan fira sina högtider eller inte får en plats att be i skolan. I andra fall kan de bli obekväma av en överdriven uppmärksamhet för att de bär sjal eller behöver ta avstånd från terrorism.
![](https://konto.samnytt.se/wp-content/uploads/2024/10/moske-bon-islam-muslim.jpg)
Känner sig mer hemma i förorten
Sammantaget ska detta göra att många muslimska elever känner att de inte sticker ut lika mycket på skolor i förorten där de känner sig mer hemma.
Christopher Ali Thorén hoppas att med ökad kunskap om hur muslimska elever upplever sin skolgång kan lärare och annan skolpersonal få bättre verktyg att diskutera relaterade frågor samt ge stöd till utsatta minoriteter.
– En ytterligare förhoppning är att muslimska elever och deras föräldrar kan använda sig av forskningen för att tänka kring sin egen eller sina barns situation i skolan, säger Christopher Ali Thorén.
LÄS ÄVEN: SR-profil kampanjar för islam: “I moskén vill jag direkt bli muslim”
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet. Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.