Bara ett par dygn efter lanseringen av GB News, som liknats vid ett brittiskt Fox News, kom krav på att annonsörer inte skulle bidra med pengar till den nya tv-kanalen. Ett par av de företag som genast böjde sig för kraven är svenska Kopparberg och Ikea.

Det var i söndags GB News lanserades. Den nya tv-kanalen ska fungera som en motvikt till bland annat BBC.

– Cancelkulturen är förrädisk, den går emot allt vi stått för sedan upplysningstiden, säger Andrew Neil, vd för GB News med 20 års erfarenhet från BBC.

LÄS MER: Ny brittisk tv-kanal lanseras – jämförs med med Fox News

Allra först ut att ge efter för kampanjen på sociala medier för att strypa finansieringen av, och därmed tysta, GB News var svenska Kopparberg.

Kort därpå följde Ikea efter.

Bland övriga företag som bojkottar GB News finns Nivea och Grolsch. Även Amazon, Google, Facebook, Deliveroo, Kellogg’s, Starbucks och Vodafone ska ha annonser på kanalen men har ännu inte sagt något om hur man avser agera.

Inte ännu en ekokammare

GB News målgrupp uppges vara de som känner sig ohörda av media och kommer att fokusera på nyheter som berör vanliga människor och andra medier ignorerar. Andrew Neil säger också att man kommer rapportera folkets agenda och inte medias agenda samt försäkrar att man inte kommer bli ännu en ekokammare för den metropolitanska attityd som redan dominerar. Enligt Neil är man Proud to the British – stolt att vara brittiska.

Placeras på svarta listan

Samnytt har placerat både IKEA och Kopperberg på vår svarta lista – för försök att införa censur i demokratiska länder.