Faksimil Youtube
Bara ett par dygn efter lanseringen av GB News, som liknats vid ett brittiskt Fox News, kom krav på att annonsörer inte skulle bidra med pengar till den nya tv-kanalen. Ett par av de företag som genast böjde sig för kraven är svenska Kopparberg och Ikea.
Det var i söndags GB News lanserades. Den nya tv-kanalen ska fungera som en motvikt till bland annat BBC.
– Cancelkulturen är förrädisk, den går emot allt vi stått för sedan upplysningstiden, säger Andrew Neil, vd för GB News med 20 års erfarenhet från BBC.
LÄS MER: Ny brittisk tv-kanal lanseras – jämförs med med Fox News
Allra först ut att ge efter för kampanjen på sociala medier för att strypa finansieringen av, och därmed tysta, GB News var svenska Kopparberg.
Thanks for bringing this to our attention. We want to make it clear to everyone that our ad ran on this channel without our knowledge or consent. Kopparberg is a drink for everyone and we have immediately suspended our ads from this channel pending further review of its content
— kopparberguk (@KopparbergUK) June 14, 2021
Kort därpå följde Ikea efter.
Hi there, IKEA has not knowingly advertised on GB News. We have safeguards in place to prevent our advertising from appearing on platforms that are not in line with our humanistic values and vision to side with the many people. 1/2
— IKEA UK (@IKEAUK) June 15, 2021
We are in the process of investigating how this may have occurred to ensure it won’t happen again in future and have suspended paid display advertising in the meantime.2/2- Dennis
— IKEA UK (@IKEAUK) June 15, 2021
Bland övriga företag som bojkottar GB News finns Nivea och Grolsch. Även Amazon, Google, Facebook, Deliveroo, Kellogg’s, Starbucks och Vodafone ska ha annonser på kanalen men har ännu inte sagt något om hur man avser agera.
GB News målgrupp uppges vara de som känner sig ohörda av media och kommer att fokusera på nyheter som berör vanliga människor och andra medier ignorerar. Andrew Neil säger också att man kommer rapportera folkets agenda och inte medias agenda samt försäkrar att man inte kommer bli ännu en ekokammare för den metropolitanska attityd som redan dominerar. Enligt Neil är man Proud to the British – stolt att vara brittiska.
Samnytt har placerat både IKEA och Kopperberg på vår svarta lista – för försök att införa censur i demokratiska länder.