I skuggan av kriget mellan Ryssland och Ukraina, pausar Svenska fotbollförbundet sin reklam och exponering av livsmedelsjätten Mondelez, ägare till det kända varumärket Marabou. Det sker efter att företaget svartlistats av Ukrainas antikorruptionsmyndighet på grund av dess verksamhet i Ryssland.

Mondelez International är ett världsomspännande livsmedelsföretag som äger flera kända varumärken, däribland Marabou. Chokladjätten har varit en av Svenska fotbollförbundets sponsorer i över två decennier, och senast 2021 förlängdes avtalet med tre år.

Mondelez har betydande tillverkningsverksamhet i Ryssland, med tre fabriker och cirka 3 000 anställda. Det har lett till att Ukrainas antikorruptionsmyndighet placerat företaget på en svartlista, med anklagelser om att det indirekt bidrar till den ryska krigskassan.

Mondelez beslut att behålla sin verksamhet i Ryssland har mötts med negativa reaktioner som påverkat koncernens varumärke och renommé på den svenska marknaden. Offentliga uppmaningar till bojkott av Mondelez produkter har förekommit i insändare på sociala medier och även i butiker.

LÄS ÄVEN: Zelenskyj kräver bojkott av Marabou: ”Stöttar Rysslands krigskassa”

Försvarar beslutet att vara kvar i Ryssland

Mondelez försvarar sitt beslut att fortsätta med verksamhet i Ryssland. Företagets VD, Dirk Van de Put, framhåller i en intervju med Yahoo Finance att de som livsmedelsleverantör har en viktig roll att fylla i samhället. Han påpekar att de tillhandahåller produkter som är att anse som baslivsmedel till den vanliga konsumenten i Ryssland.

Mondelez Sverige har samtidigt i ett uttalande till TT bekräftat att inga av företagets produkter som säljs i Norden är tillverkade i Ryssland och att de inte har någon direktexport till landet. Det rapporterar bland annat Dagens Nyheter.

Svenska fotbollsförbundet agerar

I efterdyningarna av debatten har Svenska fotbollförbundet valt att pausa all exponering av Mondelez i sina kanaler. Organisationens marknads- och försäljningschef, Helena Taube Rehnmark, bekräftar att förbundet har en pågående dialog med Mondelez Sverige om det fortsatta samarbetet.

Förbundet väljer att agera proaktivt tills man fått mer klarhet i situationen om huruvida de ukrainska anklagelserna om Mondelez indirekta stöd till den ryska krigskassan kan anses ha fog för sig. Rehnmark påpekar att förbundet sedan krigets utbrott har vidtagit flera åtgärder för att visa sitt stöd till Ukraina, bland annat stöttat UNHCR:s insamlingskampanj för krigsdrabbade i landet.

LÄS ÄVEN: Senatorn till Zelenskyj: ”Ryssar dör – de bästa pengarna vi någonsin spenderat”