Idag är internet en självklar del av våra liv. Vi är vana att koppla upp oss dagligen, både på jobbet och på fritiden. Förutom att hålla kontakt med vänner och familj sköter vi också om bankärenden, handlar och spelar spel. Handel och nöjen på nätet har lett till att vi dagligen gör överföringar av pengar från oss till olika företag.

Ända sedan vi började att betala via nätet så har säkerheten varit uppe för diskussion. Betalningar via internet var från början ganska riskfyllda. Bedragare kunde lätt komma över kortuppgifter som de sen kunde använda. Det var också svårt att veta om sidan man handlade från var legitim. Idag är verkligenheten en helt annan. Detta är mycket tacka vare svenska innovationer som har gett oss säkra betalningar online.

Spel online

En bransch som är ansvarig för att hantera stora summor pengar är casinon. En undersökning från 2017 visar på att runt trehundratusen svenskar spelar om pengar varje dag. Det är rimligt att anta att en stor del av dem spelar online. Precis som alla branscher online lägger casinobolagen ner mycket arbete på att hålla sina kunders pengar säkra. Ett sätt är att erbjuda många olika insättningsalternativ, som till exempel Swish, så att kunden kan välja det alternativ som känns tryggast. Casinobolagen måste även se till att deras alternativ för utbetalning av vinster är säkra så att pengarna som betalas ut hamnar på rätt ställe och inte kan manipuleras. Även rena nöjesspel online omsätter stora belopp och innebär transaktioner av pengar. Populära onlinespel som Candy Crush Saga är gratis att ladda ner men erbjuder köp i spelet. Det kan till exempel röra sig om att köpa en genväg förbi en svår bana eller att inhandla utrustning till sin karaktär.

Handel online

En av de vanligaste orsakerna till att vi gör en betalning online är att vi handlar någonting. Enligt en undersökning gjord av Riksbanken uppger sextiosex procent av svenskarna att de handlat på internet de senaste trettio dagarna. Detta var år 2020 och när samma fråga ställdes 2018 låg den siffran på femtiosex procent. Stora nätshoppar som Zalando och Ellos lägger ner stora resurser på att erbjuda säkra betalningar åt sina kunder. Den absolut vanligaste lösningen är att de låter Klarna ta hand om deras betalningar. Klarna erbjuder både betalning direkt via banköverföring eller bankkort. Eller så erbjuds betalning via faktura. Betalningarna verifieras med BankID, en annan svensk innovation som gjort våra liv online både enklare och säkrare.

Säker identifiering

BankID är en innovation som uppfanns i början på 2000-talet när internetanvändningen började ta fart. Tanken var inte endast att kunna användas för handel utan även för identifikation mot myndigheter online. Idag används BankID av sex och en halv miljoner människor i Sverige och det går att använda på runt sexhundra webbplatser. Idag används det förutom till att göra säkra betalningar online också till att identifiera sig inför olika myndigheter och vårdkontakter. Att använda BankID vid betalningar online innebär att du försäkrar dig om att det är du som äger kortet som använder det. Tidigare var det ett vanligt bedrägeri att stjäla kortnummer och sedan handla för det online. Många webbsajter krävde endast kortnummer för att kunna handla. Idag har de flesta seriösa handelsplatser online ett system som kräver att du verifierar din kortbetalning med BankID. Det gör det mycket svårt för bedragare eftersom de då behöver få tag på både kortnummer och din mobiltelefon, samt din kod till BankID.

Dela notan

En betalningsmetod som blir allt vanligare att använda online är Swish. Också detta är en svensk uppfinning som från början var tänkt att underlätta transaktioner mellan privatpersoner. Swish var ett samarbete mellan flera av Sveriges största banker. Under ett första möte 2009 ville man tillsammans komma på en lösning som skulle göra det enkelt för privatpersoner att kunna föra över pengar till varandra, utan att behöva blanda in kontonummer. Idén utvecklades till att bli en app som tillåter överföring av pengar kopplat till mobiltelefonnummer. Perfekt för oss häruppe i Norden som gärna delar på notan när vi går på restaurang. Appen lanserades 2012 och har idag cirka åtta miljoner användare i Sverige. Med tiden har Swish blivit så pass populär att den också börjat användas av företag. Från början rörde det sig om branscher som tidigare dominerats av kontanthantering, så som torghandel och marknadsförsäljning. Smidigheten och den stora andelen användare har gjort att det idag går att betala med Swish på många ställen online också, till exempel nätcasinon och webbshoppar.