T.v. SVT-huset. T.h. SVT:s marknadschef tillsammans med Stefan Löfven. Faksimil Facebook

SVT hånas för påverkanskampanj: ”Ni är precis som Bagdad-Bob”

För en vecka sedan uppmärksammade Samhällsnytt en påverkanskampanj från statstelevisionen under namnet ”har aldrig varit viktigare” i vilken man utser sig själva till sanningssägare i mediebruset. Efter en vecka i sociala medier möter videoklippet hård kritik från tittarna.

Enligt den skattefinansierade public service-aktören behövs satsningen eftersom ”vi befinner oss i tider av desinformation”. SVT:s marknadschef Christer Mellstrand påstod i en intervju med branschtidningen Resumé att ”Sverigebilden är under attack” genom ”rysk påverkan”.

LÄS ÄVEN: Statstelevisionen lanserar påverkanskampanj för att rädda ”Sverigebilden”

Nedan följer SVT:s inlägg på Facebook:

Höna av en fjäder

I en värld där nyheter sprids allt snabbare, och ofta förstoras eller förvrängs på vägen, kan det lätt bli en höna av en fjäder. Saklig journalistik har aldrig varit viktigare.

Posted by SVT on Thursday, October 3, 2019

 

Hånas i kommentarsfälten
Under den senaste veckan uppges SVT ha marknadsfört reklamfilmen bland annat i landets biosalonger. Vidare har SVT satsat reklampengar på så kallade sponsrade inlägg i sociala medier för att videoklippet ska synas i medborgarnas flöden. Det är oklart vad den här satsningen från SVT har kostat skattebetalarna.

LÄS ÄVEN: Flera hundra miljoner mer till SVT och SR i statens höstbudget

Projektet har hittills resulterat i en hel del respons från tittarna. På Facebook finns över 700 kommentarer som mestadels hånar den skattefinansierade public service-aktören:

”Ni är precis som Bagdad-Bob”
Även på YouTube möter SVT mängder med kommentarer.

En person skriver, ”LOL, ni är ju precis som Bagdad-Bob, står i TV och säger att allting är helt OK, allt är väl, medan folk våldtas och sprängs i bitar i bakgrunden medan polissirener ljuder”.

LÄS ÄVEN: Ny rapport: SVT och SR fälls uteslutande för vänsterliberala vinklingar i politiska ämnen


Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.