För en vecka sedan uppmärksammade Samhällsnytt en påverkanskampanj från statstelevisionen under namnet ”har aldrig varit viktigare” i vilken man utser sig själva till sanningssägare i mediebruset. Efter en vecka i sociala medier möter videoklippet hård kritik från tittarna.

Enligt den skattefinansierade public service-aktören behövs satsningen eftersom ”vi befinner oss i tider av desinformation”. SVT:s marknadschef Christer Mellstrand påstod i en intervju med branschtidningen Resumé att ”Sverigebilden är under attack” genom ”rysk påverkan”.

LÄS ÄVEN: Statstelevisionen lanserar påverkanskampanj för att rädda ”Sverigebilden”

Nedan följer SVT:s inlägg på Facebook:

https://www.facebook.com/svt/videos/vb.152358601473403/567651453979347/?type=2&theater

 

Hånas i kommentarsfälten
Under den senaste veckan uppges SVT ha marknadsfört reklamfilmen bland annat i landets biosalonger. Vidare har SVT satsat reklampengar på så kallade sponsrade inlägg i sociala medier för att videoklippet ska synas i medborgarnas flöden. Det är oklart vad den här satsningen från SVT har kostat skattebetalarna.

LÄS ÄVEN: Flera hundra miljoner mer till SVT och SR i statens höstbudget

Projektet har hittills resulterat i en hel del respons från tittarna. På Facebook finns över 700 kommentarer som mestadels hånar den skattefinansierade public service-aktören:

”Ni är precis som Bagdad-Bob”
Även på YouTube möter SVT mängder med kommentarer.

En person skriver, ”LOL, ni är ju precis som Bagdad-Bob, står i TV och säger att allting är helt OK, allt är väl, medan folk våldtas och sprängs i bitar i bakgrunden medan polissirener ljuder”.

LÄS ÄVEN: Ny rapport: SVT och SR fälls uteslutande för vänsterliberala vinklingar i politiska ämnen