Faksimil Twitter/Wikipedia

SVT hyllar näthatsgranskande djurplågare – undanhöll centrala uppgifter

286 Shares

I måndags publicerade den statliga televisionen en artikel som okritiskt hyllar Tomas Åberg och hans projekt Näthatsgranskaren. Uppgifter som kan anses vara centrala för rapporteringen – bland annat om massiv kritik på sociala medier och den låga andelen av anmälningar som faktiskt går till åtal – föll bort. Reportern bakom inslaget fick artiklar publicerade i en vänsterextremistisk tidning – den senaste gången under samma tid som han jobbade för SVT. Men trots detta anser SVT Jönköpings ansvarige utgivare att reportaget lever upp till kraven för opartiskhet och saklighet.

Det var i måndags som SVT:s lokala redaktion i Jönköping släppte ett reportage som okritiskt hyllar den ökände Tomas Åberg – personen bakom organisationen Näthatsgranskaren. Den statsfinansierade gruppen inriktar sig på att lämna in okynnesanmälningar om hets mot folkgrupp mot framförallt äldre svenskar som inte är vana vid att uttrycka sig på sociala medier. När alternativmedier började granska Åberg kom det fram att han är belagd med djurhållningsförbud och tidigare hållit sig undan rättvisan genom att undvika delgivning.

LÄS MER: Näthatsgranskaren lät sina djur svälta ihjäl – hyllas nu som antirasistisk hjälte av Agria Djurförsäkring

Den negativa uppmärksamheten kring mannen har lett till att Aftonbladet i tysthet plockade bort honom från nomineringen som ”Svensk hjälte”. Sedan dess har Åberg hamnat i medieskugga tills han nyligen blev uppmärksammad igen när journalisten Jan Sjunnesson kallades till förhör till följd av hans anmälan mot honom. Anmälan gällde en satirisk bild på två boktitlar till bokmässan i Göteborg som Sjunnesson delat på sin Facebook för drygt ett år sedan.

LÄS MER: Näthatsgranskaren Tomas Åberg mystiskt försvunnen från Aftonbladets ”Svenska Hjältar” efter avslöjanden om djurplågeri

Sjunnesson har lagt ut en inspelning av förhöret som blev uppmärksammat av alternativmedier och av flera bedömare kallades för ”orwellskt”. Även Sverigedemokraternas partiledning har tagit journalisten i försvar och argumenterat för att man ska få publicera satir i en demokrati. Efter kritikstormen lades förundersökningen ner, men en del av den negativa uppmärksamheten riktades mot Näthatsgranskaren. Återigen kritiserades den låga andelen av gruppens anmälningar som går till åtal – mellan 5 och 10% – vilket ökar bördan på en redan ansträngd poliskår och kan liknas med okynnesanmälningar.

LAS MER: Sjunnessons polisförhör tecken på en yttrandefrihet under attack

Ingenting av detta framkommer dock i SVT:s rapportering. Där uppges bland annat att gruppen har gjort 850 polisanmälningar sedan starten ifjol, men ingen information om hur många av dem som gått till åtal finns att tillgå. Det ställs inga kritiska frågor till Tomas Åberg i reportaget. Alla uppgifter om gruppens verksamhet som kan anses vara besvärande för Åberg lyser med sin frånvaro.

LÄS ÄVEN: Så här försökte Näthatsgranskaren sälja in sig till regeringen

När Samhällsnytt tittar närmare på Philip Naskret, den journalist på SVT som har gjort reportaget, visar det sig att han arbetat för den syndikalistiska tidningen Arbetaren. Hans första artikel där är daterad den 1 mars 2012 och den senaste den 23 september 2016. Under samma tid arbetade han som reporter på SVT – en av hans artiklar där är daterad den 16 september 2016. Som public service-bolag har SVT och SR tydliga riktlinjer som förbjuder deras anställda från att ta frilansuppdrag som kan sätta deras opartiskhet och oberoende ifråga.

Enligt SVT:s policyvillkor är grundregeln att medarbetare som kan uppfattas som företrädare för SVT inte ska utföra andra uppdrag. Tidningen Arbetaren ägs av Syndikalisterna och har intagit en tydlig ställning i den politiska debatten på den vänstra ytterkanten. Detta verkar dock inte bekymra SVT Jönköpings ansvarige utgivare Daniel Rundqvist när Samhällsnytt når honom på telefon:

– Jag tänker inte diskutera mina medarbetare med dig!

Han säger sig ha fullt förtroende till Philip Naskret och menar att de uppgifter som kan anses centrala för publiceringen om Näthatsgranskaren inte är relevanta för statstelevisionen:

– Det har inte så stor betydelse. Det var inte så viktigt för vår publicering.

Varför har ni undanhållit en central uppgift i rapporteringen om Näthatsgranskaren?

– Du tycker att den är central. Det är ett tyckande från dig då. Då får du stå för det själv då… om det är ett tyckande från dig.

När Samhällsnytt får kontakt med Philip Naskret via mejl förklarar han sina publiceringar hos Arbetaren med att han skrev ett antal reportage för dem 2012, innan han blev anställd på public service, men att tidningen har valt att återpublicera flera av dem några år senare. Han svarar dock inte på vår fråga om samarbetet med Arbetaren kan ha påverkat hans rapportering på SVT.

Inte heller Daniel Rundqvist vill erkänna att opartiskheten hos hans medarbetare kan ifrågasättas.

Anser du att ni har levt upp till kraven på opartiskhet och saklighet i reportaget om Åberg?

– Ja, jag tycker att det arbete vi gör lever upp till villkoren. Jag tycker vi försökte spegla det på ett bra sätt.

286 Shares
Kommentarer förhandsgranskas inte av Samhällsnytt och är inte redaktionellt material. Du är själv juridiskt ansvarig för det du skriver i kommentarsfältet.

Klicka här för att läsa våra kommentarsregler.