I ett inslag på onsdagen uppmärksammar statstelevisionens kulturnyheter att 13 procent av Spotifys hundra mest streamade låtar genom tiderna framförs av kvinnor, vilket man alltså anser utgöra ett problem, och ställer frågan: Vem bär ansvaret?

Enligt de ”experter” man pratat med ligger felet hos både industrin och konsumenten.

– Jag blir inte förvånad, säger Josephine Forsman, trummis i Sahara Hotnights.

LÄS ÄVEN: Kvinnliga poliser får gräddfil till chefsbefattningar

– Män lyssnar på män i mycket högre grad än de lyssnar på kvinnor. Kvinnor lyssnar också på män, för att män har traditionellt sett varit idoliserade.

Forsman tror också att vi påverkas av att kvinnor medialt skildrats som konsumenter av musik och män som skapare av musik. För att få ändring på det menar hon att män måste släppa in kvinnor i högre grad. Hon ger också lyssnarna bakläxa och anser att de behöver se över sin egen konsumtion.

Gränssnitt och algoritmer

Kulturnyheterna har även talat med Ann Werner, docent i genusvetenskap och lektor i musikvetenskap, som menar att Spotify har ett ansvar för att få lyssnarna att välja mer kvinnligt.

– Det blir en cirkulär rörelse. Den här listan skapas såklart utifrån hur människor lyssnar. Men vad som strömmas styrs även av Spotifys gränssnitt och algoritmer. Om manliga artister strömmas mycket så lyfts de fram och då strömmas de ännu mer.

Spotify lovar bättring

På Spotify uppger man att lyssnandet sakta blir mer jämställt och att man har flera projekt som arbetar långsiktigt med att ändra ”ojämlika strukturer”.

– Vi tittar holistiskt på underliggande faktorer, det är så man skapar förändring över tid, säger Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify, men håller inte med om att algoritmerna ger fördel till manliga artister:

– Att det här skulle vara ett läge som stagnerat stämmer helt enkelt inte.

LÄS ÄVEN: VIDEO: Nya Zeelands premiärminister kan inte definiera vad en kvinna är