I sociala medier uppmärksammas att det statliga monopolet Systembolaget saluför en öl som hyllar den kommunistiske massmördaren Ernesto ”Che” Guevara. Systembolaget får en fråga om man även kan tänka sig sälja öl med den nazistiske massmördaren Adolf Hitler men åt det högerextrema hållet förstår spritjätten att hålla rågången. Personalen anklagar personen för hets mot folkgrupp och uppmanar att radera en bild på Hitler-öl som man menar utgör åsiktsbrott.

Det var på torsdagen som Marcus Nilsen uppmärksammade på Twitter att Systembolget tillåter en öl som ”den socialistiska våldsverkaren Che Guevara tillsammans med kubanska flaggan” som motiv.

Systembolaget vägrar ta ansvar

Systembolaget svarade Nielsen att de har gjort en helhetsbedömning av produkten utifrån marknadsföringsrättsliga och etiska regelverk. De har slagit fast att etiketten föreställande Che Guevara inte står i strid med regelverken – detta trots att den i Argentina födde kubanske revolutionären är omvittnad för sin blodtörst, för massmord på oliktänkande och sin idoldyrkan av Stalin.

Därefter hänvisar man Nielsen att påpeka för leverantören om han ”upplever den opassande” och friskriver sig som statlig butikskedja och försäljare av ölen från ansvar.

Kritiseras för dubbla måttstockar om massmördare

En person svarar Systembolaget med att då bör de även kunna sälja öl med den nazistiske massmördaren Adolf Hitler på etiketten. Men Systembolaget avvisar den parallellen med att det senare i motsats till den brygd man själv säljer utgör åsiktsbrottet ”hets mot folkgrupp”. Systembolagets svar nedan:

Den bilden är hets mot folkgrupp ett brott du gör dig skyldig till genom att sprida den vidare. Snälla ta bort den för din egen skull. //Oskar

Svensk midsommaröl portades

Förra sommaren uppmärksammade Samhällsnytt hur Systembolaget vägrade sälja bryggeriet Ängöls midsommaröl eftersom man ansåg att etiketten med nationalromantiskt motiv målat av den folkkära konstnären Jenny Nyström bröt mot alkohollagen genom att förhärliga öldrickande som en del av midsommarfirandet. 

Systembolaget motiverade beslutet närmare med att det syns båtar i bakgrunden vilket innebär en ”riskfylld situation” och något som inte bör förknippas med alkoholkonsumtion.

LÄS ÄVEN: Svenskt midsommaröl portas av Systembolaget – nationalromantisk etikett ”förhärligar öldrickande som del av högtidsfirande”